Weiger-oma of oppas-oma ?

Mode, gezondheid, wonen en meer
wild flower

Weiger-oma of oppas-oma ?

Berichtdoor wild flower » Za Nov 25, 2017 10:54 am

Eerst even dit artikeltje lezen

Zestig procent van de Nederlandse baby’s en peuters heeft opa of oma een vaste dag in de week als oppas. Maar Sytske (71) weigert al zestien jaar om een vaste dag in de week op te passen op haar kleinkinderen: “Als ik die oude mensen zie zeulen met die kleinkinderen, denk ik: je bent niet wijs”.

Sytske heeft drie kinderen en inmiddels negen kleinkinderen. Zestien jaar geleden werd ze voor de eerste keer oma. Ze was toen 55 jaar oud en werkte drie dagen in de week als laborant in een ziekenhuis.

Sytske: “Het moment dat de komst van mijn eerste kleinkind werd aangekondigd, kan ik me nog haarfijn herinneren. Ik vond het geweldig en was er helemaal ontroerd van! Maar er is nooit aan ons gevraagd om een vaste dag in de week op te passen. Want daar ben ik altijd heel duidelijk over geweest. Dat doe ik niet”, zegt Sytske.
De hele tijd aandacht

“Ik heb geen zin in die verplichting. Ik heb mijn eigen kinderen grootgebracht en ik heb er nu geen zin meer in om opnieuw kinderen op te voeden. Mijn moeder zei vroeger weleens: ‘Ik kan beter een dag bij je komen schoonmaken dan dat ik een dag op je kinderen pas.

Daar snapte ik destijds niets van, maar inmiddels ben ik het helemaal met haar eens. Geestelijk vraagt oppassen veel meer van je dan schoonmaken. Kinderen vragen de hele tijd aandacht. Ik vind het ook wel knap hoor, dat mensen dat kunnen opbrengen.”
Bij ‘nood en dood’

Sytske heeft de afspraak met haar kinderen dat ze er ‘bij nood en dood’ is. Sytske: “Dan laat je alles uit je handen vallen en dan ben je er. Toen mijn zoon een ongeluk had gekregen, zijn wij meteen in de auto gesprongen om op de kleinkinderen te passen.

Ook heb ik een keer zes weken achter elkaar één dag in de week op een kleinkind gepast. Het kleinkind had het niet naar de zin op de opvang en het duurde zes weken voordat er plek was op een nieuwe locatie. Dat was geen punt voor mij, omdat ik wist dat het tijdelijk was.

Ook kwamen de kleinkinderen weleens een weekend bij ons logeren. Dat was hartstikke leuk: je hoeft dan niet op te voeden en doet leuke ‘opa en oma-dingen’.”
Vrije tijd

“Ik word er al gek van als ik die oude mensen zie sleuren met die kinderen. Je bent niet wijs, denk ik dan. Straks heb je je oogjes dicht en helemaal geen vrije tijd gehad. En dan zeggen ze wel: ‘Je krijgt een band met je kleinkind’.

Nou, dat zal wel, denk ik dan. Ik ben altijd op twee momenten blij: als de kleinkinderen komen en als de kleinkinderen weer gaan.”
Niet normaal

Sytske vindt het vreemd dat ouders denken dat het normaal is dat opa en oma op de kleinkinderen passen. “Ik vind dat niet normaal. Ik wil die kinderen weleens zien als ze zelf zeventig zijn en een paar van die kleintjes om zich heen hebben.

Volgens mij durven veel opa’s en oma’s niet tegen hun kinderen te zeggen dat ze niet op een vaste dag op de kleinkinderen willen passen. Maar ‘nee’ horen is ook weleens gezond, zowel voor volwassenen als voor kinderen.“
Kosten

Een veelgehoord argument waarom opa en oma oppassen op de kleinkinderen: de opvang is zo duur. Sytske: “Dat vind ik een raar argument. Je hóeft geen kinderen te krijgen. En ja, kinderen kosten geld. Je moet keuzes maken in het leven. Het is allemaal en/of in plaats van en/en.

Dan moeten die kinderen maar iets minder vaak op vakantie per jaar of je moet iets minder vaak eten van de traiteur halen. Tegenwoordig ‘moet’ het maar allemaal. Maar het is natuurlijk anders als er financiële problemen zijn door bepaalde omstandigheden.”
‘Ontaarde oma’

Sytske denkt dat de situatie niet anders was geweest als ze één kind had gehad of als ze niet meer had gewerkt toen het eerste kleinkind kwam. “Ik vind wel dat wat je bij het ene kind doet, je ook bij het andere kind moet doen. Maar voor mij had het niet uitgemaakt: ik wil die verplichting niet.

Soms voel ik mij wel een ontaarde oma hoor. Dan hoor ik andere vrouwen zeuren dat ze de kleinkinderen zo missen als ze op vakantie zijn. Nou, dat heb ik niet, ik kan mijzelf prima vermaken.”

Afbeelding

Afbeelding

bron : MSN lifestyle

Vinden jullie dat ze gelijk heeft ? Of juist niet ? Willen ( zijn ) jullie vaste oppas ?
Afbeelding
" El arte de vivir consiste en aprender a bailar en la lluvia en vez de esperar el sol."

Alie M

Re: Weiger-oma of oppas-oma ?

Berichtdoor Alie M » Za Nov 25, 2017 11:37 am

Mijn mening,
onze generatie doet het niet goed,ik kan ook geen nee zeggen,
we waren al vroeg aan de beurt we moesten pa en ma helpen
bandenplakken huishouden enz enz,
O jee als je zei dat je wat anders wilde doen, dan krijg je kinderen en moet je weer klaarstaan, onze generatie wordt door niemand geholpen weleens opgevallen?????Ik doe een hond 2 X per week ook een verplichting, en ja in Velserbroek lopen de mama s op hakken , gaan uit opa en oma passen op ook in de vrije tijd en oma heeft geen tijd voor de kapper, en mama klik klak met haar hakjes terug naar de auto , en oma , ja die past nu ook in het weekeind op!!!
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Za Nov 25, 2017 12:02 pm

Alie M schreef:Mijn mening,
O jee als je zei dat je wat anders wilde doen, dan krijg je kinderen en moet je weer klaarstaan, onze generatie wordt door niemand geholpen weleens opgevallen?????Ik doe een hond 2 X per week ook een verplichting, en ja in Velserbroek lopen de mama s op hakken , gaan uit opa en oma passen op ook in de vrije tijd en oma heeft geen tijd voor de kapper, en mama klik klak met haar hakjes terug naar de auto , en oma , ja die past nu ook in het weekeind op!!!

Precies . Dat dus ! :evil:
En toch ben ik bang dat als ik ooit oma mag worden , dat ik ook aan de beurt ben :lol:
Afbeelding
" El arte de vivir consiste en aprender a bailar en la lluvia en vez de esperar el sol."

Renate

Berichtdoor Renate » Za Nov 25, 2017 12:04 pm

Sytske heeft helemaal gelijk! :D

Hier gaat het net zo! :D
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Za Nov 25, 2017 12:05 pm

wild flower schreef:

En toch ben ik bang dat als ik ooit oma mag worden , dat ik ook aan de beurt ben :lol:

Daar kun je zelf voor kiezen... :)
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Za Nov 25, 2017 12:08 pm

Renate schreef:
wild flower schreef:

Ja weet ik , maar kan ik ook nee zeggen ? :?
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Za Nov 25, 2017 12:14 pm

wild flower schreef:
Renate schreef:
wild flower schreef:

Ja weet ik , maar kan ik ook nee zeggen ? :?

Gewoon nee zeggen als je er geen zin in hebt. Mijn ouders zeiden ook nee. Eerst dacht ik wat raar omdat het zo heel gewoon leek maar toen ik er later over nadacht dacht ik: ze heeft gelijk! Ze had geen zin in weer dat hele circus van opvoeden en naar school brengen en naar clubjes en dat zeker niet voor een of meer vast dagen in de week!

Als je kinderen wilt is dat jouw keuze en moet je ze ook zelf opvoeden. Zo hebben wij dat ook altijd gedaan. Ik weet het: heel traditioneel maar ook heel prettig voor zowel de (groot)ouders als de (klein)kinderen. :D
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Za Nov 25, 2017 12:16 pm

Grootouders moeten gewoon opa en oma kunnen zijn en geen opvoeders! Daar genieten beide partijen het meest van! ;)
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Za Nov 25, 2017 12:52 pm

[quote="Renate"]Grootouders moeten gewoon opa en oma kunnen zijn en geen opvoeders! Daar genieten beide partijen het meest van! ;)[/quote

En toch zou ik gewoon gaan oppassen als ze werken en bij nood en ziekte
, alleen onder het uitgaan moeten ze maar een babyzitter in huren
ik ben gekke Henkie niet!
Afbeelding

ons Ien

Berichtdoor ons Ien » Za Nov 25, 2017 12:55 pm

zolang je geen oma bent, kun je daar niet over oordelen.
geluk is geloven in geluk

Renate

Berichtdoor Renate » Za Nov 25, 2017 1:48 pm

ons Ien schreef:zolang je geen oma bent, kun je daar niet over oordelen.

Natuurlijk wel! Juist als je nog geen oma bent kun je helder denken en beslissingen nemen zonder dat je blik is vertroebeld door je lieve schattige kleinkindje! :D
Afbeelding

ons Ien

Berichtdoor ons Ien » Za Nov 25, 2017 2:04 pm

je zegt dan bv>ik doe het niet, maar ik denk dat je het terugdraait als het zover is.
Die opmerking van Alie>ik ben gekke Henkie niet, vind ik wel een goeie.
Iedereen weet hoe graag ik oma wil worden en onze kinderen denken ook na, voordat ze me/ons vragen. Misschien wil ik wel graag voor evt. kleinkinderen zorgen. Misschien denk ik nou wel niet helder, Renate, en het woord vertroebeld is een raar woord dan.

Renate

Berichtdoor Renate » Za Nov 25, 2017 2:23 pm

ons Ien schreef:je zegt dan bv>ik doe het niet, maar ik denk dat je het terugdraait als het zover is.
Die opmerking van Alie>ik ben gekke Henkie niet, vind ik wel een goeie.
Iedereen weet hoe graag ik oma wil worden en onze kinderen denken ook na, voordat ze me/ons vragen. Misschien wil ik wel graag voor evt. kleinkinderen zorgen. Misschien denk ik nou wel niet helder, Renate, en het woord vertroebeld is een raar woord dan.

Een vertroebelde blik is een uitdrukking, Ien. :)

Misschien denk jij wel heimelijk: als ik zeg dat ik ga oppassen komt er misschien eerder een kleintje. Je neemt het op de koop toe dat je wekelijks één of meerdere dagen oppast als je maar oma wordt. En ja, daar heb je gelijk in: verlangen naar kan ook de blik vertroebelen! :)
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Za Nov 25, 2017 2:40 pm

ons Ien schreef:zolang je geen oma bent, kun je daar niet over oordelen.

Je bedoelt dat je dan misschien wel van mening verandert ? Dat denk ik namelijk van wel ( ben ik bang :lol: ) .
Afbeelding

ons Ien

Berichtdoor ons Ien » Za Nov 25, 2017 3:05 pm

dat bedoel ik, WF

Terug naar “Beauty en lifestyle”