Trakteren op scholen verbieden ?

Gerechten, recepten en producten
wild flower

Trakteren op scholen verbieden ?

Berichtdoor wild flower » Di Jun 30, 2015 8:05 pm

De één komt met een zelfgebakken marshmallowtoren, de ander slechts met een mager zakje chips.

Afbeelding

De lekkernijen zouden steeds extravaganter, extremer en groter worden .
Zo zouden ouders en kinderen elkaar in een constante concurrentiestrijd willen overtroeven.
Het leed dat trakteren heet: elke ouder kent het wel.

Afbeelding

Steeds meer basisscholen in de provincie Limburg hebben de traktaties door jarige leerlingen afgeschaft.
De belangrijkste reden: traktaties zijn niet alleen vaak ongezond, ze leggen ook nog eens een enorme sociale druk op de ouders .

Afbeelding

Ik ben het daar helemaal mee eens .
Wat vinden jullie ?

( bronvermelding : Telegraaf )
Afbeelding

typetje

Re: Trakteren op scholen verbieden ?

Berichtdoor typetje » Di Jun 30, 2015 8:30 pm

Ik ben voor trakteren, maar idd wel met ristrikties (schrijf je dat zo????) Ouders proberen elkaar idd steeds vaker te overtreffen en het draait niet meer om t vieren van je verjaardag...
Hier op school mag er iets te snoepen bij zitten en er mag ook best iets bij voor mee naar huis maar niet te gek.
Van origine hoort een traktatie ook max 1 gulden per kind te kosten... omgerekend 0,45 eurocent
Ik heb ze heus wel allemaal op een rijtje, ze werken alleen in ploegendienst

Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Di Jun 30, 2015 9:19 pm

magere zakje chips waren pure luxe toen mijn dochters klein waren! Niet iedereen kon dat betalen

Ik vind dat overbieden belachelijk!

Dan maar geen tractatie!
Laatst gewijzigd door Alie M op Di Jun 30, 2015 9:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Di Jun 30, 2015 9:21 pm

Ik vind trakteren op school belangrijk. Het verhoogt de feestvreugde van de jarige op school en het kind leert ook te delen en het leuk en mooi te maken voor een ander.
Het samen maken van de traktatie is een typisch moeder-kind moment. Wat ons betreft onbetaalbaar! :D
De traktaties zelf hoeven niet zo duur te zijn. Je kunt met weinig al een hele leuke en lekkere traktatie maken voor de klas. Zowel zoet als hartig! Belangrijk is dat het met zorg wordt gemaakt en dat het kind er blij mee is.
Ikzelf heb nooit een competitie met andere moeders ervaren. Het lijkt mij iets typisch Limburgs... :D

Traktaties horen erbij! Ze zijn leuk en lekker! Traktaties moeten blijven! :D
(en dat zal in Noord Holland ook zeker zo blijven!)
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Di Jun 30, 2015 9:54 pm

Renate schreef:Ik vind trakteren op school belangrijk. Het verhoogt de feestvreugde van de jarige op school en het kind leert ook te delen en het leuk en mooi te maken voor een ander.
Het samen maken van de traktatie is een typisch moeder-kind moment. Wat ons betreft onbetaalbaar! :D
De traktaties zelf hoeven niet zo duur te zijn. Je kunt met weinig al een hele leuke en lekkere traktatie maken voor de klas. Zowel zoet als hartig! Belangrijk is dat het met zorg wordt gemaakt en dat het kind er blij mee is.
Ikzelf heb nooit een competitie met andere moeders ervaren. Het lijkt mij iets typisch Limburgs... :D

Traktaties horen erbij! Ze zijn leuk en lekker! Traktaties moeten blijven! :D
(en dat zal in Noord Holland ook zeker zo blijven!)

Ja in Limburg en in Wassenaar Blaricum maar ook in Velserbroek,
als het een questie is van overbieden dan kun je er beter mee ophouden ,
kinderen krijgen zowieso tegenwoordig teveel luxe producten binnen!

Als het binnen de perken blijft bijv,,,een opgemaakte kiwi in een jasje van schuimpjes met oogjes van dropjes ofzoiets ok!!!!!
Ach ik ben oud en vind niet zoveel meer fout! geef mij maar het oude zakje chips met het blauwe zakje zout erin, koste toen wel een kwartje :lol:
Afbeelding

Lookotje

Berichtdoor Lookotje » Wo Jul 01, 2015 12:42 pm

ik heb dat niet meegemaakt. die concurrentie.
maar als een kind jarig is wil hij/zij graag uitdelen. daar ben ik wel voor.
blijft een feestje voor hun. en het gezonder maken is wel een idee. en dat gebeurt ook wel meer.
maar die concurrentie dat het maar groter, luxer en aparter moet vind ik :cry:
Afbeelding

mama-inge

Berichtdoor mama-inge » Wo Jul 01, 2015 4:47 pm

Het is leuk voor je kind om uit te delen en in de belangstelling staan.
Aan het overbieden doe ik dan ook niet mee.
Gewoon iets simpels en wat ze lekker vinden (en zelf eventueel uitgekozen) en de kinderen genieten daar nog het meeste van.

typetje

Berichtdoor typetje » Wo Jul 01, 2015 10:50 pm

Toevallig ben ik zelf aan t zoeken naar een geschikte traktatie voor mijn kleinste.
Ben uitgekomen op watermeloen partjes op een stokje en die dippen in t glazuur. Klaar.

Lekker dorstlessend en goedkoop
Ik heb ze heus wel allemaal op een rijtje, ze werken alleen in ploegendienst

Afbeelding

Mousje
Site Admin

Berichtdoor Mousje » Do Jul 02, 2015 9:46 am

Toen ik ziek was en veel tijd had heb ik er veel werk ingestoken.
Meer bezigheidstherapie en zeker niet om iemand een oog uit te steken.
De ouders begrepen dat ook heel goed.

De kinderen mogen hier zelf weten wat ze trakteren.
Een bekertje vers fruit of een prikkertje met groente en fruit.

Het enigste waar ik rekening mee houd is voedsel allergie en niet dat lust ik niet.
Ik heb een hekel aan cupcakes, vooral de handige ouders die choco cupcakes met dit weer doen.
Het beland in de tas en ze mogen het na schooltijd eten.

Nienke heeft waterijsjes getrakteerd met haar verjaardag.
Haar verjaardag is dan ook 18 juni, dus ijsjes weer.

Trakteren verbieden vind ik onzin.
En dat ouders zich aan elkaar afmeten nog veel grotere onzin.
Het enigste wat ik vind is dat je wat meer kunt letten op verantwoord eten (gezond kan ook lekker zijn)
En dan mag een glazuurdip echt wel ;)
Kijk ook op mijn blog www.mousje.nl

ons Ien

Berichtdoor ons Ien » Do Jul 02, 2015 10:14 am

toen onze kinderen nog klein waren, waren het nog gewoon chippies en die kon je ook leuk aankleden...
Bij het overblijven is er heel veel verantwoord eten, 20 jaar geleden werd er veel meer zoet in de trommeltjes gestopt. Nu letten de kinderen ook meer op elkaar.
Traktaties verbieden kan natuurlijk niet, kinderen komplimentjes geven over hun traktaties werkt beter en dat onthouden de kinderen.
geluk is geloven in geluk

Alie M

Berichtdoor Alie M » Do Jul 02, 2015 12:54 pm

ons Ien schreef:toen onze kinderen nog klein waren, waren het nog gewoon chippies en die kon je ook leuk aankleden...
Bij het overblijven is er heel veel verantwoord eten, 20 jaar geleden werd er veel meer zoet in de trommeltjes gestopt. Nu letten de kinderen ook meer op elkaar.
Traktaties verbieden kan natuurlijk niet, kinderen komplimentjes geven over hun traktaties werkt beter en dat onthouden de kinderen.

Jij bent vast net zo oud als ik, hihihi! Ik vond mijn tractaties altijd erg leuk, ik heb er speciaal een mand met hengsel voor! maar t was veel zakjes chips of chocolade dingen! En ingepakt,
Afbeelding

ons Ien

Berichtdoor ons Ien » Do Jul 02, 2015 1:31 pm

inderdaad>niet van huppakee.
geluk is geloven in geluk

Plientje

Berichtdoor Plientje » Do Jul 02, 2015 11:29 pm

Ik zou het jammer vinden als ze trakteren gaan verbieden. Ik vind trakteren leuk en in mijn ogen bepaal je zelf met je kind wat je gaat trakteren. Soms maakte ik er meer werk van soms een lekker ijsjes( met twee kinderen die in juli jarig zijn is dat altijd welkom. Ik heb niet de indruk dat er hier op school sprake is van tegen elkaar opbieden en dat het hoe langer hoe gekker wordt. Het lijkt me sterk dat dit iets typisch Limburgs is. Ik ben een Limburgse van oorsprong en dit is niet iets typisch Limburgs dat grootser en gekker.

debs

Berichtdoor debs » Vr Jul 10, 2015 10:48 am

hier heel simpel cupcakes
een vriendin van mij maakt hele leuke en elke keer weer anders

trakteren is een feestje voor de jarige en waarom moet het gezond en verantwoord zijn?
we letten de hele dag door op onze voeding en dat van onze kinderen
dus 1 dag omdat ze jarig zijn moet het perse gezond zijn en niet gewoon iets lekkers?
Mijn kinderen mogen zelf kiezen (jongste 2 ukkies 4 jaar en 6 jaar) en kiezen altijd die cupcake en ik laat ze want op hun verjaardag mogen ze verwend worden

Soesje

Berichtdoor Soesje » Ma Aug 24, 2015 10:34 am

Zoonlief zit op het voortgezet onderwijs, dan heb je dat niet meer ;) in de kantine hangt een poster met dranken erop en hoeveel suikerklontjes daar inzitten. Jammer dat er beneden snoep-automaten staan ;)

In de Aula is ook de mogelijkheid om warme happen te kopen als broodjes kip-kerrie etc. In het begin van het schooljaar koopt hij nog wel eens wat, totdat hij erachter komt dat het best duur is, dan gaan gewoon de boterhammen weer mee van thuis.

Terug naar “Eten en drinken”