Offerfeest voor vegetariërs

Gerechten, recepten en producten
Renate

Berichtdoor Renate » Ma Sep 04, 2017 4:03 pm

Vandaag is het voor de moslims Offerfeest ofwel het Grote feest. Het feest van Ibrahim. Het wordt gevierd op de tiende dag van de twaalfde maand van de Islamitische kalender. Dit feest duurt officieel 3 dagen en wordt door alle moslims over de wereld gevierd. Het liefst in Mekka maar iedere andere plaats is ook goed. Dit is een feest van verbroedering en samenzijn, van moslims en niet moslims, van delen en eten met elkaar, arm en rijk.
Het feest ten nagedachtenis aan het verhaal van Ibrahim en Ishmaël, zijn zoon.

Het verhaal van Ibrahim

Ibrahim (Abraham) wordt beschouwd als de stamvader van de moslims. Om de dienstbaarheid aan Allah op de proef te stellen vroeg Allah (God) Ibrahim destijds te offeren wat voor hem het dierbaarst was. Ibrahim was welgesteld maar niets was hem zo lief als zijn zoon Ishmaël (Isaak). Hij besefte dat Allah kon beschikken over leven of dood en besloot om toch het dierbaarste te offeren. Hij bracht zijn zoon Ishmaël.
Vlak voordat het jongetje geofferd zou worden verscheen er uit naam van Allah de engel Djibriël die Ibrahim vertelde dat de opdracht volbracht was. De beproeving was doorstaan. Uit vreugde offerde Ibrahim toen een ram die hij in de bergen aantrof.
Zo maakte Allah Ibrahim duidelijk dat hij geen mensenoffers wilde maar gehoorzaamheid.

Afbeelding

Offer

Om het Feest van Ibrahim te vieren en te herdenken keren de moslims in gedachten en gebed terug naar het verhaal van Ibrahim en Ishmaël. Ibrahim offerde tenslotte een ram en daarom willen de moslims ook een schaap offeren. Maar is dat wel zo bedoeld?

Het eigenlijke doel is dat vroomheid, gehoorzaamheid toewijding en en onderwerping aan Allah laat zien. Daarbij worden je eigen wensen opzij gezet. Allah zegt in de Koran: “Het is noch het vlees noch het bloed dat Allah bereikt maar het is uw godsvruchtigheid (taqwa) welke Allah bereikt. [Koran 22:37]

Allah wenste geen mensenoffer volgens de engel Djibriël maar gehoorzaamheid. Allah heeft geen andere eisen gesteld wat offer betreft. De moslims nemen aan dat het een dier moet zijn maar dat staat nergens zo bepaald en kan berusten op puur toeval.

Offerfeest, geen slachtfeest

Afgaande op het bovenstaande kun je concluderen dat slachten van een dier niet per se noodzakelijk is bij het brengen van een offer. Financiële offers worden bijvoorbeeld ook gebracht. Geld bestemd voor de armen in andere landen door middel van een gift is ook heel gebruikelijk. Een offer is dat je iets deelt of weggeeft wat je lief is. Als dat het eten betreft kan dat prima samengaan met het gebed en de rituelen van het Offerfeest. Je kunt immers ook je eten verdelen in drieën: Je gezin en familie, je vrienden en buren en de armen.
En dat kan best een 'goddelijke' vegetarische macaronischotel zijn!

Afbeelding

Voor wie diervriendelijk wil offeren, heb ik hier een tip:
http://www.djoekster.nl/viewtopic.php?f=8&t=350
Afbeelding

wild flower

Re: Offerfeest voor vegetariërs

Berichtdoor wild flower » Ma Sep 04, 2017 5:04 pm

Ben jij vegetariër Renate ?
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Ma Sep 04, 2017 6:15 pm

wild flower schreef:Ben jij vegetariër Renate ?

Nee hoor, maar ik vind een slachtfeest zoals het offerfeest ook wel wordt genoemd geen feest! Helemaal niet zoals dat vorig jaar ging. (en al die jaren daarvoor natuurlijk!) In sommige Islamitische landen waren de straten rood gekleurd van het bloed van de ritueel geslachte dieren! Dat vind ik niet te pruimen. En daarom denk ik dat het ook anders kan. :)

Afbeelding
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Ma Sep 04, 2017 9:21 pm

Mischien diep in haar hart wel he Renate
En , dat bloed wordt in de slachterijen gelijk weggespoeld maar dat is een beetje moeilijk buiten he!
:lol: Renate houdt de discussie wel gaande,
ik persoonlijk ben uitgenodigd voor de BBQ van de Syriers met Schaap en sla en brood,
Maar ben toch naar de jacht haven gegaan,voor de gewone ,met kip enzo!
De nieuwe buren hebben nu niet ge bbq thuis,
t ze zijn naar vrienden gegaan!
vandaag hebben de nieuwe achterburen van mij een halve eigengebakken appeltaart gekregen en een bakje bami met pindasaus om te proeven!
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Ma Sep 04, 2017 9:33 pm

Mijn lieve achterburen slachten niet zelf er komt gewoon een slager aan de deur ,
en ze gaan naar Beverwijk en Haarlem voor halal vlees,
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Di Sep 05, 2017 7:57 am

Alie M schreef:Mijn lieve achterburen slachten niet zelf er komt gewoon een slager aan de deur ,
en ze gaan naar Beverwijk en Haarlem voor halal vlees,

Zelf slachten mag ook niet in Nederland. Daar zijn allerlei regels en wetgevingen voor. Gelukkig maar! :)
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Di Sep 05, 2017 8:03 am

Alie M schreef:

En , dat bloed wordt in de slachterijen gelijk weggespoeld maar dat is een beetje moeilijk buiten he!
ik persoonlijk ben uitgenodigd voor de BBQ van de Syriers met Schaap en sla en brood,
vandaag hebben de nieuwe achterburen van mij een halve eigengebakken appeltaart gekregen en een bakje bami met pindasaus om te proeven!

Eigenlijk heb jij dus je appeltaart 'geofferd' en gedeeld met je buren! Als de moslims dat voortaan ook met appeltaart zouden doen in plaats van dieren te offeren zou er een hoop dierenleed voorkomen kunnen worden! :D
Alie, ik zeg: Goed bezig! Afbeelding
Afbeelding

ons Ien

Berichtdoor ons Ien » Di Sep 05, 2017 8:11 am

inderdaad mag zelf slachten al jaren en jaren niet meer.
geluk is geloven in geluk

Alie M

Berichtdoor Alie M » Di Sep 05, 2017 1:26 pm

Renate schreef:
Alie M schreef:

Eigenlijk heb jij dus je appeltaart 'geofferd' en gedeeld met je buren! Als de moslims dat voortaan ook met appeltaart zouden doen in plaats van dieren te offeren zou er een hoop dierenleed voorkomen kunnen worden! :D

O is dat zo, ik ben blij dat ik gezegd heb dat ik niet met ze meeeet omdat ik een dikke buik heb,
dat vindt zij natuurlijk niet, want dik is mooi in die landen, en ze zeggen dat ik zo n mooi gezichtje heb, ;) ik ga natuurlijk alleen met ze om , om de complimenten die ik krijg!!! :lol:
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Do Sep 07, 2017 6:50 am

Alie M schreef:
Renate schreef:
Alie M schreef:

O is dat zo, ik ben blij dat ik gezegd heb dat ik niet met ze meeeet omdat ik een dikke buik heb,
dat vindt zij natuurlijk niet, want dik is mooi in die landen, en ze zeggen dat ik zo n mooi gezichtje heb, ;) ik ga natuurlijk alleen met ze om , om de complimenten die ik krijg!!! :lol:

:lol: :lol:
Afbeelding

Terug naar “Eten en drinken”