Culinaire climax

Gerechten, recepten en producten
Renate

Culinaire climax

Berichtdoor Renate » Ma Dec 19, 2016 3:17 pm

Culinaire climax

Tijdens de kerstdagen gaan we weer lekker eten met z’n allen. Menigeen staat zich graag uit te sloven voor het perfecte kerstdiner. Met gerechten en hapjes die méér zijn dan gewoon eten. Het moet iets bijzonders hebben, iets speciaals. Het moet een beleving zijn, ver over de top! Heerlijker dan heerlijk! Ik noem het een culinaire climax!

Verrassing

De climax zit hem in het onverwachte extraatje, het verrassingselement. Een goed voorbeeld is de chocobombe: een heerlijke chocoladecake waar, als je hem opensnijdt, vloeibare gezouten karamel uitstroomt. Dat zou je niet verwachten van een chocoladecake maar het is heerlijker dan heerlijk!

Afbeelding

Rollade vind ik een bijzondere feestelijke vleessoort. Maar met kerst gaat ie voor de climax! Dan wordt het een gevúlde rollade! Met cranberries en crunchy pijnboompitjes! Een ware smaakbeleving!

Of wat dacht je van de gerookte forelmoussesoesjes? Dat zijn echte smaakbommetjes! Je stopt het soesje helemaal in je mond en dan explodeert ie als het ware en de zachte hartige vulling verspreid zich in je mondholte. Geweldig!

De beste zinneprikkelende beleving vind ik altijd ijs met chocodip en knettersnoep. Zodra je dat in je mond hebt begint het zo te knetteren en te sputteren dat je tong en gehemelte er bijna pijn van doen! Echt een sensatie! Over de top!

https://www.youtube.com/watch?v=PLDo_DDTDqI

En zo hebben we onze culinaire climaxen weer mogen beleven. Even uitbuiken want we zijn ‘een beetje moe maar voldaan!’

Welke culinaire climaxen heb jij met de kerst?
Afbeelding

mama-inge

Re: Culinaire climax

Berichtdoor mama-inge » Ma Dec 19, 2016 4:46 pm

Ik geniet meer van de lunch/brunch.
Verschillende soorten broodjes, kerstbrood/suikerbrood/afbakbroodjes in verschillende soorten/zachte bolletjes.
Een mooie salade erbij en eens een keer iets luxer beleg.

wild flower

Berichtdoor wild flower » Ma Dec 19, 2016 4:52 pm

Ik climax niet culinair met kerst :lol:

1e kerstdag komen dochters met schone zoon gourmetten , dus iedereen maakt zijn eigen eten ;)
Heerlijk stress-loos en helemaal ZEN word ik daarvan :lol:

2e kerstdag is eigenlijk geen kerst meer he ? Alleen in Nederland hebben ze geloof ik een 2e dag.
Wij gaan 2e kerstdag eerst lekker uitgebreid brunchen en daarna met de wandelgroep op stap in de duinen .
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Ma Dec 19, 2016 6:10 pm

wild flower schreef:Ik climax niet culinair met kerst :lol:

1e kerstdag komen dochters met schone zoon gourmetten , dus iedereen maakt zijn eigen eten ;)

2e kerstdag is eigenlijk geen kerst meer he ? Alleen in Nederland hebben ze geloof ik een 2e dag.
Wij gaan 2e kerstdag eerst lekker uitgebreid brunchen en daarna met de wandelgroep op stap in de duinen .

Volgens mij wordt 2e kerstdag nog wel in veel landen gevierd: Boxingday? :) Eén dag kerst vind ik echt te weinig! 'Kersttijd' impliceert toch meer dan één dag! :)

Maarreh... geen spectaculair toetje? Of een bijzondere koffie na afloop? Speciaal aperitief?
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Ma Dec 19, 2016 6:15 pm

mama-inge schreef:Ik geniet meer van de lunch/brunch.
Verschillende soorten broodjes, kerstbrood/suikerbrood/afbakbroodjes in verschillende soorten/zachte bolletjes.
Een mooie salade erbij en eens een keer iets luxer beleg.

Ook in lunches en brunches zijn climaxen te vinden. Croissantjes van danerolles met een hardgekookt ei erin gerold? Of een warme chocomel met slagroom met verkruimelde bastogne erover?

Volgens mij belooft jouw luxe beleg wel een climax?
Afbeelding

ons Ien

Berichtdoor ons Ien » Ma Dec 19, 2016 6:21 pm

bij ons is het geen Kerst zonder pruimen, wel gedroogde, en dan 's morgens meteen klaarmaken en wegzetten, dan is dat klaar. Dit is dan een bijgerecht.
geluk is geloven in geluk

mama-inge

Berichtdoor mama-inge » Ma Dec 19, 2016 6:21 pm

Niet voor mij, meer voor mijn man.
Met die croissantjes bv, dan vind ik het wel lekker om er een plakje ham of kaas in te rollen.
En ik heb dan inderdaad ook verschillende soorten drinken erbij, melk/chocomelk/karnemelk/thee/koffie/sinaasappelsap.

De warme chocomelk met slagroom is meer traditie op kerstavond.
Toen ik nog thuis woonde, was het eerst naar de kerstnachtdienst en dan daarna de warme chocolademelk met slagroom.
Die verkruimelde Bastogne er op ga ik eens proberen, nog nooit gehad.

Renate

Berichtdoor Renate » Ma Dec 19, 2016 6:27 pm

mama-inge schreef:Niet voor mij, meer voor mijn man.
Met die croissantjes bv, dan vind ik het wel lekker om er een plakje ham of kaas in te rollen.
En ik heb dan inderdaad ook verschillende soorten drinken erbij, melk/chocomelk/karnemelk/thee/koffie/sinaasappelsap.

De warme chocomelk met slagroom is meer traditie op kerstavond.
Toen ik nog thuis woonde, was het eerst naar de kerstnachtdienst en dan daarna de warme chocolademelk met slagroom.
Die verkruimelde Bastogne er op ga ik eens proberen, nog nooit gehad.

Zie je wel! Komt best goed met de culinaire climaxen! :lol:
Afbeelding

mama-inge

Berichtdoor mama-inge » Ma Dec 19, 2016 6:28 pm

ja hoor, gaat helemaal goed komen :lol:

Ik geniet wel van mijn stukkie rollade (eten we niet vaak) bij het diner.
En als toetje ijstaart.
Laatst gewijzigd door mama-inge op Ma Dec 19, 2016 6:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Renate

Berichtdoor Renate » Ma Dec 19, 2016 6:28 pm

ons Ien schreef:bij ons is het geen Kerst zonder pruimen, wel gedroogde, en dan 's morgens meteen klaarmaken en wegzetten, dan is dat klaar. Dit is dan een bijgerecht.

Heerlijker dan heerlijk hè, Ien? Ik zeg climax! :lol:
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Ma Dec 19, 2016 8:19 pm

Renate schreef:

Volgens mij wordt 2e kerstdag nog wel in veel landen gevierd: Boxingday? :) Eén dag kerst vind ik echt te weinig! 'Kersttijd' impliceert toch meer dan één dag! :)

Maarreh... geen spectaculair toetje? Of een bijzondere koffie na afloop? Speciaal aperitief?

Oudste dochter zorgt voor het toetje . Geen idee dus . Gewone koffie na afloop ;)
Aan aperitiefjes doen we niet . Niemand houdt ervan .
Wel een goed glas wijn bij de gourmet ( lang leve de Gall & Gall :lol: ).
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Ma Dec 19, 2016 8:20 pm

wild flower schreef:
Renate schreef:

Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Di Dec 20, 2016 6:26 pm

Dochter en schoonzoon komen 1 ste kerstdag eten,
en ik wist niet wat ik zou maken,
mijn buur zei waarom ga je niet gourmetten en ik mag het gourmetstel lenen-

2 de kerst ben ik uitgenodigd
en kerstavond kerstzang op het plein en All you need op tv, wijn erbij en wat lekker, prima!
Afbeelding

Lookotje

Berichtdoor Lookotje » Wo Dec 21, 2016 1:22 pm

Alie M schreef:Dochter en schoonzoon komen 1 ste kerstdag eten,
en ik wist niet wat ik zou maken,
mijn buur zei waarom ga je niet gourmetten en ik mag het gourmetstel lenen-

2 de kerst ben ik uitgenodigd
en kerstavond kerstzang op het plein en All you need op tv, wijn erbij en wat lekker, prima!

gezellig alie. 2 kerstdagen lekker gevuld!!
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Wo Dec 21, 2016 3:28 pm

ik vind het gezellig zo, jij ook fijne dagen he! Afbeelding
Afbeelding

Terug naar “Eten en drinken”