Reuzel en kaantjes

Gerechten, recepten en producten
Renate

Reuzel en kaantjes

Berichtdoor Renate » Ma Feb 29, 2016 2:47 pm

Wie weet tegenwoordig nog wat reuzel en kaantjes zijn? Mijn oma dweepte er mee: “Zo lekker en gezond!”Tsja, dat eerste ben ik het wel mee eens maar dat laatste? Zo gezond is het niet. Of toch wel? Het maakte in ieder geval wel onderdeel uit van het alom bekende dieet dat oma zo oud maakte. Oma werd immers 96 jaar!

Bereiden

Reuzel krijg je als je het buikspek van een varken laat smelten in de pan. Glashelder vet met daar in kleine gebakken ‘spekjes’ van het vleeseiwit. Dat laatste heten de kaantjes.

De kaantjes schep je er uit en de reuzel giet je in een bakje. Oma had daar dan een speciaal blikje voor. (van de doperwtjes) Als het afgekoeld was had je een heel fijn wit vet.

Afbeelding
Gesmolten reuzel en kaantjes.

Gebruik

Oma gebruikte reuzel voor van alles:
Je kan er je vlees in braden. Reuzel verdraagt een hogere temperatuur zodat vlees snel dichtschroeit en alle sappen behouden blijven. Ook kreeg het vlees een lekker knapperig buitenkantje. Oma braadde het vlees in half reuzel half roomboter. Superlekker en supersappig!
Aardappeltjes gebakken in de reuzel is een lekkernij! Maar pas op! Eet niet teveel anders heb je ’s nachts last!
Erwten en bonen kregen een heerlijke smaak als er een kluitje reuzel doorheen gemengd werd. Ook hier geldt: overdaad schaadt!
Oma’s krentenbrood was niet ‘oud’ te krijgen en had een heerlijke volle smaak. Het geheim? Juist! Niet doorvertellen, hoor! ;)
De reuzel kon je ook op brood smeren in plaats van boter. Wat vaak gegeten werd in het Westfriese land was roggebrood besmeerd met reuzel, dan stroop en dan kaantjes. Dat was een ware lekkernij! :D

Afbeelding
Roggebrood met reuzel, stroop en kaantjes.

Gezondheid

Voor de gezondheid was het wat minder goed. Reuzel is immers puur vet en wel van het slechte soort. Het blijft een beetje ‘plakken’ aan de binnenkant van hart en bloedvaten. Deze slibben dan in de loop der tijd langzaam dicht.

Reuzel werd bij griep en verkoudheid wel op de borst gesmeerd. Een dikke laag natuurlijk want dan kon je de griep en kou lekker uit je lichaam zweten. Dat was dan weer wèl gezond!
Het hielp ook goed bij obstipatie. Een eetlepeltje reuzel en je kon met je krantje richting nummer 100!
Net als dat het goed hielp bij de rijping van steenpuisten, negenogen en karbonkels. Voor je het wist ‘liepen ze af’ en kon het genezen!

Van reuzel werd ook wel zeep gemaakt. Een lekkere volvette zeep die de huid niet uitdroogt.

Over houdbaarheidsdata werd nog niet gezeurd. Maar omdat het een vleesproduct is kun je je wel een voorstellen dat het niet zo heel erg lang mee ging. Over het algemeen kon gezegd worden dat als het een beetje gek ging ruiken je het altijd nog kon gebruiken als kettingvet of als smeermiddel voor de assen van de kar of wagen. :D
Afbeelding

Alie M

Re: Reuzel en kaantjes

Berichtdoor Alie M » Ma Feb 29, 2016 2:51 pm

En zo is het, ik gebruik altijd vetspek om uit te bakken,en dat voor in de zuurkool en boerenkool en bij kapucijners1
maar het vet gooi ik altijd weg, maar je kunt het wel gebruiken en zeer beslist op de manier die jij beschrijft!

ik doe het niet omdat ik het beter gelijk op mijn heupen kan plakken! Maar t is heerlijk!!!
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Ma Feb 29, 2016 2:56 pm

Alie M schreef:En zo is het, ik gebruik altijd vetspek om uit te bakken,en dat voor in de zuurkool en boerenkool en bij kapucijners1
maar het vet gooi ik altijd weg, maar je kunt het wel gebruiken en zeer beslist op de manier die jij beschrijft!

ik doe het niet omdat ik het beter gelijk op mijn heupen kan plakken! Maar t is heerlijk!!!

:lol: :lol:
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Ma Feb 29, 2016 2:57 pm

Ik ben gewoon eeeeeerlijk,hihihi! :lol:

Was het lekker ? :D
Afbeelding

boterbloempje 1

Berichtdoor boterbloempje 1 » Ma Feb 29, 2016 3:01 pm

Tja ik weet niet waar je het kan vinden

wild flower

Berichtdoor wild flower » Ma Feb 29, 2016 3:02 pm

Ik Duitsland is het zelfs een lekkernij .
Daar heet het Griebenschmalz en het wordt gegeten op een stuk ( stok )brood . :lol:

Afbeelding

Geef mijn portie maar aan Fikkie , brrrrrr :lol:
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Ma Feb 29, 2016 3:23 pm

boterbloempje 1 schreef:Tja ik weet niet waar je het kan vinden

Je moet het máken! Net als ik! Zie het artikel! :D
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Ma Feb 29, 2016 3:26 pm

Alie M schreef:Ik ben gewoon eeeeeerlijk,hihihi! :lol:

Was het lekker ? :D

Mwoah, niet onsoortig maar ik heb toch ook liever pindakaas... 8-)
Maar ik vind de belevenis van terug in grootmoederstijd geweldig! :D
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Ma Feb 29, 2016 3:27 pm

wild flower schreef:Ik Duitsland is het zelfs een lekkernij .
Daar heet het Griebenschmalz en het wordt gegeten op een stuk ( stok )brood . :lol:

Afbeelding

Geef mijn portie maar aan Fikkie , brrrrrr :lol:

Mmmmjammie! Vind die van mij er toch lekkerder uitzien! :lol:
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Ma Feb 29, 2016 3:31 pm

Ja in Limburg ook!
Afbeelding

Grembel

Berichtdoor Grembel » Ma Feb 29, 2016 4:36 pm

brrrrr, mijn opa en ook mijn vader vroeger aten reuzel op brood met wat zout, getsie de getsie. kaantjes heb ik ook nooit gelust, alleen de geur al, brrrr. mijn vader kocht een paar jaar geleden wel eens van die stukjes en dat eet mijn oudste ook soms. ik hou eigenlijk ook niet van boter en zeker geen roomboter of speklapjes en dat soort vet vlees, sneed er vroeger altijd het witte af. en nog koop ik ontbijtspek of gerooktspek met zoveel mogelijk rood. dus aan mij niet bestreed

Renate

Berichtdoor Renate » Ma Feb 29, 2016 5:02 pm

Grembel schreef:brrrrr, mijn opa en ook mijn vader vroeger aten reuzel op brood met wat zout, getsie de getsie. kaantjes heb ik ook nooit gelust, alleen de geur al, brrrr. mijn vader kocht een paar jaar geleden wel eens van die stukjes en dat eet mijn oudste ook soms. ik hou eigenlijk ook niet van boter en zeker geen roomboter of speklapjes en dat soort vet vlees, sneed er vroeger altijd het witte af. en nog koop ik ontbijtspek of gerooktspek met zoveel mogelijk rood. dus aan mij niet bestreed

Gek hè, hoe de tijdsgeest kan veranderen? Nu griezelen veel mensen van reuzel, kaantjes, vet vlees... Vroeger vochten we om de vetrandjes van de sucadelappen. Reuzel en kaantjes waren een traktatie! Tijdens en vlak na de oorlog hadden de mensen graag vet vlees, worst en jus. In de oorlog was dat niet te verkrijgen dus mensen namen het er van toen het er weer was! :D
Afbeelding

mama-inge

Berichtdoor mama-inge » Ma Feb 29, 2016 5:12 pm

Leuk om te lezen.
Ik lust het wel, maar eet het bijna nooit.
Inderdaad een dikmaker.

Vroeger werd het bij mijn opa en oma veel gegeten en ook mijn vader lustte het graag.

boterbloempje 1

Berichtdoor boterbloempje 1 » Ma Feb 29, 2016 5:23 pm

ik zal er maar niet aan beginnen...ik vind het niet nodig om alles op de heu^pen en buik te stapelen... :lol: :( :?

Renate

Berichtdoor Renate » Ma Feb 29, 2016 5:33 pm

mama-inge schreef:Leuk om te lezen.
Ik lust het wel, maar eet het bijna nooit.
Inderdaad een dikmaker.

Vroeger werd het bij mijn opa en oma veel gegeten en ook mijn vader lustte het graag.

Ja, ik weet dat de Friezen dit ook graag aten! ;)
Afbeelding

Terug naar “Eten en drinken”