Macaroni: godenspijs?

Gerechten, recepten en producten
Renate

Berichtdoor Renate » Wo Sep 23, 2015 5:25 pm

Macaroni en pasta behoren tot de zogeheten deegwaren en worden veel en vaak gegeten in Nederland en andere Europese landen. Ook in de Aziatische landen en Amerika is macaroni mateloos populair.
Macaroni vindt echter z’n oorsprong in het oude Italië ten tijde van de Romeinen. Om precies te zijn op Sicilië. In de eerste eeuw BC schreef de Romeinse dichter Horace hier al over.

Vulcanus

Op Sicilië stelden ze zelfs dat de goden macaroni hebben uitgevonden. Volgens de legende zou Vulcanus, de god van het vuur, daar een wezenlijke bijdrage aan hebben geleverd maar hoe precies staat nergens vermeld. Macaroni werd daarom door de bevolking als een geschenk van de goden gezien. Op hun beurt echter schonk de bevolking de goden ook weer hun eigen macaroni. Daarmee is macaroni dus verworden tot godenspijs.

Afbeelding
Vulcanus

Maccaruni

Op Sicilië noemden ze het 'maccaruni', wat 'met kracht tot een deeg gevormd' betekent.
Dat er kracht nodig was om de pasta te maken was wel zeker. Het deeg werd door de pastamaker al zittend op een bankje met de voeten gekneed. Men deed er soms wel een hele dag over om het stevige deeg de kneden en te vormen tot grote plakken: lagana.
Daarna roosteren ze deze lagana in de oven als een soort pizza, of ze vulden het met vlees of vis en vouwden het dubbel als een soort ravioli, of ze rolden het op tot een soort tortelini. Daarnaast werd de verse pasta gedroogd in de warme Italiaanse zon. Dan kon ze nog drie jaar bewaard worden.

Aanvankelijk werd de pasta naturel gegeten of met kruiden en specerijen, zowel hartig als zoet. Tot in 1584 waarin de Napolitaanse schrijver Giordano Bruno zijn ervaring beschreef: ‘è cascato il maccarone dentro ik formaggio’ de macaroni is in de kaasgevallen. Hij vond dat blijkbaar zo lekker dat sindsdien de combinatie pasta met kaas een feit was!

Afbeelding

Tot aan het eind van de 18e eeuw werd de pasta voornamelijk gegeten met kruiden en/of kaas. In de 17e eeuw werden pas de eerste tomatenplanten uit Amerika geïmporteerd en via Spanje verspreid over Europa. Deze planten gedijden goed in het Mediterraanse klimaat. Maar omdat men de plant als sierplant gebruikte duurde het nog een eeuw voordat de tomaten(saus) in combinatie met pasta gebruikt werd.

Tegenwoordig

Hoewel pasta tegenwoordig enorm populair is bereikte de Italiaanse pastaproductie in 1913 z’n hoogtepunt met de productie van 70.000 ton pasta!
Honig maakt in Nederland macaroni sinds 1925. Sindsdien is macaroni in allerlei soorten en varianten niet meer weg te denken uit ons hedendaagse voedingspatroon.

Afbeelding

Eet jij vaak macaroni of pasta?
Heb jij een favoriet recept?
Afbeelding

mama-inge

Re: Macaroni: godenspijs?

Berichtdoor mama-inge » Wo Sep 23, 2015 5:32 pm

Wij eten macaroni/pasta.
De kinderen zijn er niet dol op.
Maar mijn man en ik wel.
Wij eten gewone macaroni met macaronimix en dan gehakt en groenten er door.
Ik vind het erg lekker met geraspte kaas en komkommer erbij en wat ketchup.

Deze hier boven op het plaatje eten wij eigenlijk altijd.
De andere varianten ben ik niet zo'n fan van (dus af en toe eens een keertje).
Verder eten we ook regelmatig lasagne met van alles er door.
Daar kan ik eindeloos mee variëren.

Alie M

Berichtdoor Alie M » Wo Sep 23, 2015 5:51 pm

ja Renate de macaroni van honig is echt nederlands ,
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Wo Sep 23, 2015 5:53 pm

Afbeelding
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Wo Sep 23, 2015 6:43 pm

Alie M schreef:Afbeelding

Mmmm! Lekker spaghetti! :D
Afbeelding

linda

Berichtdoor linda » Do Sep 24, 2015 1:17 pm

als wij macaroni eten dan doen we dat zeker erg gevarieerd kwa soort , de ene keer elleboogjes maar ook vaak penne, fussili of spagetti ,
ik maak altijd twee varianten een met rode saus en een met kaas saus , dit omdat kay echt geen tomatensaus lust dus voor kay altijd met kaassaus

de rode saus maak ik zelf van tomatenpuree italiaanse kruiden knoflook ui en gehakt , en verder nog prei/paprika/champignons hier dus geen pakjes er door.
kaassaus is met hamblokjes , uitje melk en geraspte kaas(of een kuipje smeerkaas ) maar ook meestal geen pakje (dit wil ik nog wel eens doen als ik geen of weinig tijd heb)
wij eten alleen lasagne als mijn man er niet is die houd er niet van (overigens liever ook geen macaroni oid , maar de kids willen wel graag 1x per week dit eten)

Alie M

Berichtdoor Alie M » Do Sep 24, 2015 4:08 pm

linda schreef:als wij macaroni eten dan doen we dat zeker erg gevarieerd kwa soort , de ene keer elleboogjes maar ook vaak penne, fussili of spagetti ,
ik maak altijd twee varianten een met rode saus en een met kaas saus , dit omdat kay echt geen tomatensaus lust dus voor kay altijd met kaassaus

de rode saus maak ik zelf van tomatenpuree italiaanse kruiden knoflook ui en gehakt , en verder nog prei/paprika/champignons hier dus geen pakjes er door.
kaassaus is met hamblokjes , uitje melk en geraspte kaas(of een kuipje smeerkaas ) maar ook meestal geen pakje (dit wil ik nog wel eens doen als ik geen of weinig tijd heb)
wij eten alleen lasagne als mijn man er niet is die houd er niet van (overigens liever ook geen macaroni oid , maar de kids willen wel graag 1x per week dit eten)

mmmmm lekker alles vers! Jij eet lekkere pasta
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Ma Jun 20, 2016 5:09 pm

Vandaag weer lekker ouderwetse macaroni!
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Ma Jun 20, 2016 5:10 pm

Alie M schreef:Vandaag weer lekker ouderwetse macaroni!

Lekker he ? Eet smakelijk :D
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Ma Jun 20, 2016 5:15 pm

wild flower schreef:
Alie M schreef:Vandaag weer lekker ouderwetse macaroni!

Lekker he ? Eet smakelijk :D

dank je wel, jij ook eet smakelijk he-!
Afbeelding

Lookotje

Berichtdoor Lookotje » Do Jun 23, 2016 7:15 am

wij zijn hier van de hollandse pot maar macaroni en spaghetti smaken ons ook!!
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Do Jun 23, 2016 11:05 am

Lookotje schreef:wij zijn hier van de hollandse pot maar macaroni en spaghetti smaken ons ook!!

Als ik eerlijk ben ik ook wel een hollandse pot eten , nasi en bami erbij!

Maar wereldgerechten enzo vind ik echt niet lekker,
maar bijv Rotti wel, aardappels vlees en groenten op zijn surinaams hihihihi
Afbeelding

Lookotje

Berichtdoor Lookotje » Vr Jun 24, 2016 6:56 am

Alie M schreef:
Lookotje schreef:wij zijn hier van de hollandse pot maar macaroni en spaghetti smaken ons ook!!

Als ik eerlijk ben ik ook wel een hollandse pot eten , nasi en bami erbij!

Maar wereldgerechten enzo vind ik echt niet lekker,
maar bijv Rotti wel, aardappels vlees en groenten op zijn surinaams hihihihi

bij ons is bami en nasi ook mmmmmm en beef terryjaki ennuh wraps ook goed maar op zijn tijd ja, piepers horen zekers 3 tot 4 keer per week op ons lijstje en niet altijd gekookt.
maar dat wat jij opnoemt alie smaakt volgens mij ook heel lekkerrr
Afbeelding

mama-inge

Berichtdoor mama-inge » Vr Jun 24, 2016 11:08 am

Aardappels, vlees en groente eten wij hier ook minstens 3 a 4 keer per week.
Bami, rijst, pizza, macaroni, spaghetti en dat soort dingen komen hier ook regelmatig op tafel.
Maar ik ben wel van het uitproberen, dus eten we af en toe eens een keertje wat nieuws.

Alie M

Berichtdoor Alie M » Vr Jun 24, 2016 1:03 pm

ik eet t liefste Gamba s tong sate en snitsels groenten enzo hoeven van mij niet alleen witlof en spercibonen en asperges mmmm
Afbeelding

Terug naar “Eten en drinken”