Onkruid?

Gerechten, recepten en producten
Renate

Onkruid?

Berichtdoor Renate » Do Aug 27, 2015 1:27 pm

Onkruid?

Veel mensen die een mooi aangeharkt tuintje willen foeteren op het onkruid dat steeds maar weer de kop op steekt. Dat is jammer want veel onkruid is eetbaar en zodoende een prima voedsel- en vitaminevoorziening! Onbespoten en biologisch dynamisch verantwoord, heilzaam en het kost je niks!

Heb je wel eens gedacht aan een heerlijke paardenbloemensalade? Of wat dacht je van een vitaminerijke brandnetelsoep? Quiche van zevenblad? Echt wel culinair verantwoord en reuzegezond!

Zevenblad

Zevenblad woekert graag in tuinen. Voor de onkruideters ideaal! En je kunt er veel mee doen!
Je kunt het koken als een soort spinazie of verwerken in een lekkere salade. Een stevige stamppot van maken en in een omelet wil ie ook goed smaken. Maar ikzelf vind een quiche het allerlekkerst die je bovendien in een handomdraai op tafel zet!

Afbeelding

Zevenblad is ook een geneeskrachtig plantje. Het ondersteunt de werking van de nieren en is vocht afdrijvend. Daarmee helpt het ook bij blaasproblemen. Het werkt goed tegen jicht en reuma. Zeker als het ook gebruikt wordt als compressen tegen de pijn. Bovendien is het rustgevend en kalmerend.

Wist je dat het plantje zevenblad door de Oude Romeinen is meegebracht? Zo’n 200 jaar voor Christus al plantten Romeinse soldaten her en der langs de weg de groente zevenblad zodat er op de terugweg of als er nieuwe troepen langs zouden komen altijd voldoende groente te eten was!

Zevenbladquiche

bladerdeeg
4 eieren
1 bekertje crème fraîche
1 uit
2 handen vol zevenblad
1 eetlepel olie
peper en zout
geraspte kaas

Fruit de gesnipperde ui in een eetlepel olie en bak de iets kleiner gesneden zevenblad mee. Klop de eieren met de crème fraîche en peper en zout schuimend en voeg het ui/zevenbladmengsel uit de pan toe. Schep het geheel in een met bladerdeeg bedekte springvorm en strooi de geraspte kaas erover. Bak de quiche ca. 40 minuten in de oven op 175 graden. Erg lekker met een paardenbloemensalade.

Afbeelding

Paardenbloem

De paardenbloem kent ook iedereen wel met z’n prachtige gele bloemen. Paardenbloemblad is een heel veelzijdig plantje. Vroeger werd het zelfs als groente verkocht op de markt. Ze noemden het dan molsla.
Je kunt er een mooie salade van maken. Lekker als je het combineert met bijvoorbeeld zevenblad. Of je mixt het in een geurige kruidenthee. Kinderen vinden vooral de paardenbloemenlimonade erg lekker!

Afbeelding

Paardenbloem mag vanwege z’n heilzame werking eigenlijk geen onkruid heten. Het gebruik van twee blaadjes per dag geeft al een ondersteunende werking aan de lever en helpt bij ontgiften. Het helpt bij galwegaandoeningen en voorkomt galstenen.
Ook op de spijsvertering heeft het een heilzame werking. Het is eetlustopwekkend en helpt tegen winderigheid en een opgeblazen gevoel. Verder helpt het bij onder andere ouderdomsdiabetes, osteoporose, acne, vermoeidheid, bloedarmoede, constipatie en zorgt voor immuunverbetering. En als je een wrat dagelijks aanstipt met het sap verdwijnt deze als sneeuw voor de zon!

Door het hoge gehalte aan antioxidanten voorkomt paardenbloem verschillende soorten kanker. Extract van paardenbloemwortel is zelfs genezend gebleken. Met name bij leukemie, medicijnresistente melanomen en heeft een remmende werking op de groei van prostaatkankercellen. Vraag in deze wel altijd advies bij je huisarts of erkende fytotherapeut.

Paardenbloemenlimonadesiroop

6 grote handen paardenbloemen
1 liter water
1 kilo suiker
½ citroen

Was de paardenbloemen goed. Breng ze aan de kook met het water, de suiker en de in stukken gesneden citroen. Kook dit zachtjes een minuut of 5. Zet het afgedekt met een theedoek 24 uur koel weg. Zeef de siroop en schenk het in een fles. Voor een heerlijke limonade, voor in de yoghurt of om smoothies een bijzondere twist te geven.

Afbeelding

Brandnetel

Dit prikkelende plantje groeit ook overal. En dat is prettig want zo weet je altijd een gezonde groente te vinden. Bovendien is het erg lekker. Brandnetel moet je altijd even koken. Dan is de ‘prik’ eraf en het onaangename mierenzuur onwerkzaam gemaakt.
Van brandnetels kun je heerlijke soep koken maar ook in een stamppot is hij niet te versmaden. Je kunt hem combineren met bijvoorbeeld zevenblad en paardenbloemblad voor een gevarieerde schotel. Vroeger maakten zo ook wel brandnetelbier maar brandnetelthee is minstens zo gezond en lekker. Combineer de brandnetel eens met paardenbloem en munt. Heerlijk verfrissend!

Afbeelding

Ook de brandnetel heeft een geneeskrachtige werking. Het werkt vooral bloedzuiverend. Het helpt tegen acne, jicht en reuma. Het zuivert de maag en lost overtollig slijm op. Het plantje werkt ook zinnenprikkelend en wordt gebruikt als afrodisiacum. Het netelvuur ontsteekt het liefdesvuur!

Brandnetelsoep

3 handen brandneteltoppen
1 ui
1 bouillonblokje
1 liter water
1 ei

Bak de ui in een braadpan samen met de kleingesneden brandneteltoppen. Voeg het water en het bouillonblokje toe. Maak een dunne omelet van het ei en snijd deze aan dunne reepjes. Voeg dit toe aan de soep. Lekker met soepstengels van bladerdeeg.

Afbeelding

Dit zijn enkele voorbeelden van fantastische ‘onkruid’groenten. Wist jij dit?
Kook jij wel eens met ‘onkruid’ uit de tuin?
Weet jij ook een bijzonder recept met ‘onkruid’?
Afbeelding

Alie M

Re: Onkruid?

Berichtdoor Alie M » Do Aug 27, 2015 2:57 pm

Leuk Renate, ja je kunt er leuke dingen meedoen, suc 6,
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Do Aug 27, 2015 4:00 pm

Renate , wij hebben last van heermoes ( ook wel akkerpaardenstaart of roobol genoemd ) in de tuin . Hebbie daar ook wat lekkers mee ? :lol:

Afbeelding
Afbeelding

boterbloempje 1

Berichtdoor boterbloempje 1 » Do Aug 27, 2015 4:03 pm

wild flower schreef:Renate , wij hebben last van heermoes ( ook wel akkerpaardenstaart of roobol genoemd ) in de tuin . Hebbie daar ook wat lekkers mee ? :lol:

Afbeelding

Ja daarvan hebben wij ook een redelijke hoeveelheid van staan!
Ik doe mijn best om dat uit te roeien maar het is hardnekkig!!

wild flower

Berichtdoor wild flower » Do Aug 27, 2015 4:04 pm

boterbloempje 1 schreef:
wild flower schreef:Renate , wij hebben last van heermoes ( ook wel akkerpaardenstaart of roobol genoemd ) in de tuin . Hebbie daar ook wat lekkers mee ? :lol:

Afbeelding

Misschien weet Renate daar een lekker soepie mee ? :lol:
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Do Aug 27, 2015 6:23 pm

wild flower schreef:
boterbloempje 1 schreef:

Afbeelding

Misschien weet Renate daar een lekker soepie mee ? :lol:

De jonge scheuten kun je eten en smaken als asperges.Lekker met ham en ei. Maarrr... vergis je niet met Moeraspaardenstaart of Schaafstro want die lijken er erg op maar zijn giftig!

Heermoes is goed voor botten en bindweefsels en ondersteunt de nieren en blaas. Uitwendig wordt heermoes gebruikt bij de genezing van wonden. Het is goed tegen in- en uitwendige bloedingen. Verder is het onder andere goed tegen de ouderdom. Het vertraagt het proces.
Drink Heermoes als thee maar niet vaker dan om de dag een kopje. Drink dan een week niet, dan kunnen de nieren tot rust komen. Gebruik alleen de jonge scheuten.
Afbeelding

debs

Berichtdoor debs » Do Aug 27, 2015 6:24 pm

dus ik moet de onkruid maar gaan bewaren dan? scheelt wel in de kosten :lol:

wild flower

Berichtdoor wild flower » Do Aug 27, 2015 7:24 pm

Bedankt Renate , voor deze heerlijke recepten Afbeelding
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Do Aug 27, 2015 7:59 pm

debs schreef:dus ik moet de onkruid maar gaan bewaren dan? scheelt wel in de kosten :lol:

Ja, en een ritje naar de supermarkt! :D
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Do Aug 27, 2015 8:00 pm

wild flower schreef:Bedankt Renate , voor deze heerlijke recepten Afbeelding

Graag gedaan! Als je wat gaat maken laat je dan weten hoe je het vond? :)
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Do Aug 27, 2015 8:02 pm

Renate schreef:
wild flower schreef:Bedankt Renate , voor deze heerlijke recepten Afbeelding

Graag gedaan! Als je wat gaat maken laat je dan weten hoe je het vond? :)

Tuurlijk ! Afbeelding
Afbeelding

Grembel

Berichtdoor Grembel » Zo Okt 11, 2015 9:13 pm

vandaag een wierook korrel worshop, erg eluk en veel kruiden die ik ook in tuin of kast heb. ook advise om de paardenbloembalden te gerbuiken vor thee..vandaag in tuyin geplukt en de dieren hebben genoten

Petrina

Berichtdoor Petrina » Di Apr 05, 2016 9:46 pm

Het lijkt mij super leuk, maar ben zo bang om verkeerde onkruid te gebruiken en dat we dan ziek worden ofzo. Stom want de dingen die in de winkel verkocht worden accepteer ik van dat het veilig en gezond is.... En groeit net zo goed op het land. En daar gebeurd nog van alles mee.

Zijn er mensen die het al geprobeerd hebben?
Laat je niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade met het goede!
www.schrijfgelukjes.blogspot.nl

Renate

Berichtdoor Renate » Di Apr 05, 2016 9:54 pm

Petrina schreef:Het lijkt mij super leuk, maar ben zo bang om verkeerde onkruid te gebruiken en dat we dan ziek worden ofzo. Stom want de dingen die in de winkel verkocht worden accepteer ik van dat het veilig en gezond is.... En groeit net zo goed op het land. En daar gebeurd nog van alles mee.

Zijn er mensen die het al geprobeerd hebben?

Paardenbloemen en brandnetel kent iedereen! Ik denk jij ook wel! Mocht je toch nog twijfelen dan kun je een klein stukje proeven en kijken of je er wat van krijgt. Blijf je gezond dan kun je de volgende dag er meer van nemen. :lol:
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Wo Apr 06, 2016 11:29 am

Ik drink wel eens brandnetel thee . Best te drinken hoor :D
Afbeelding

Terug naar “Eten en drinken”