Plaats hier jullie lekkere recepten

Gerechten, recepten en producten
wild flower

Re: Plaats hier jullie lekkere recepten

Berichtdoor wild flower » Vr Sep 15, 2017 10:10 am

Ik ben gek op courgette . Heel vaak maak ik dit super makkelijke recept . Aardappeltjes en vlees of vis erbij .... klaar !!

Makkelijke en lekkere courgette uit de oven :

Dit heb je nodig (voor 4 personen):

2 courgettes in plakjes gesneden
2 eetlepels boter, in blokjes ( of olijfolie )
4 eetlepels Parmezaanse kaas, geraspt
zout en peper
basilicum , peterselie , bieslook

Bereidingswijze :

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Fruit in een grote koekenpan de courgette plakjes aan in de boter , voeg 2 el kaas en de basilicum toe en meng het door elkaar. Breng het op smaak met zout en peper en doe daarna alles in een ingevette ondiepe ovenschaal. Bestrooi het geheel nogmaals met 2el kaas en plaats het in de oven voor gedurende 10 -15 minuten.

Garneer het met peterselie en bieslook .

Afbeelding
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Vr Sep 15, 2017 10:45 am

wild flower schreef:Ik ben gek op courgette . Heel vaak maak ik dit super makkelijke recept . Aardappeltjes en vlees of vis erbij .... klaar !!

Makkelijke en lekkere courgette uit de oven :

Dit heb je nodig (voor 4 personen):

2 courgettes in plakjes gesneden
2 eetlepels boter, in blokjes ( of olijfolie )
4 eetlepels Parmezaanse kaas, geraspt
zout en peper
basilicum , peterselie , bieslook

Bereidingswijze :

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Fruit in een grote koekenpan de courgette plakjes aan in de boter , voeg 2 el kaas en de basilicum toe en meng het door elkaar. Breng het op smaak met zout en peper en doe daarna alles in een ingevette ondiepe ovenschaal. Bestrooi het geheel nogmaals met 2el kaas en plaats het in de oven voor gedurende 10 -15 minuten.

Garneer het met peterselie en bieslook .

Afbeelding

Mmmmjammie! :D
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Di Okt 24, 2017 8:31 pm

Ik kwam dit overheerlijke recept tegen en wilde het jullie niet onthouden :lol:

Gevulde relmuis

INGREDIENTEN :

Relmuizen, peperkorrels, varkensgehakt, asafoetida of knoflook, garum, olie

Voorbereiding :

Het schoonmaken van muizen gaat als bij een konijn. Was ze daarna.Verwarm de oven voor op 180 graden.

Bereidingswijze :

Neem 1/4 deel van het aantal muizen en verwijder het vlees van de botten. Maal dit fijn met gekneusde peper. Doe er dan dezelfde hoeveelheid varkensgehakt bij, evenals asafoetida of knoflook en garum om te zouten.Kneed alles goed door elkaar en stop het in een spuitzak. Vul zo de overgebleven 3/4 van de muizen.Apicius schrijft dat ze dichtgenaaid moeten worden, maar dat is niet altijd nodig.Begiet de gevulde muizen met olie en rooster ze in de voorverwarmde oven in een kwartiertje gaar.

Afbeelding
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Di Okt 24, 2017 8:52 pm

wild flower schreef:Ik kwam dit overheerlijke recept tegen en wilde het jullie niet onthouden :lol:

Gevulde relmuis

INGREDIENTEN :

Voorbereiding :

Het schoonmaken van muizen gaat als bij een konijn. Was ze daarna.Verwarm de oven voor op 180 graden.

Bereidingswijze :

Neem 1/4 deel van het aantal muizen en verwijder het vlees van de botten. Maal dit fijn met gekneusde peper. Doe er dan dezelfde hoeveelheid varkensgehakt bij, evenals asafoetida of knoflook en garum om te zouten.Kneed alles goed door elkaar en stop het in een spuitzak. Vul zo de overgebleven 3/4 van de muizen.Apicius schrijft dat ze dichtgenaaid moeten worden, maar dat is niet altijd nodig.Begiet de gevulde muizen met olie en rooster ze in de voorverwarmde oven in een kwartiertje gaar.

Afbeelding
eet smakelijk muizen zat ik Velserbroekpolder ! maar geef mij portie maar aan fikkie , rat kun je opdezelfde manier eten hoor!
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Wo Okt 25, 2017 4:20 pm

wild flower schreef:Ik kwam dit overheerlijke recept tegen en wilde het jullie niet onthouden :lol:

Gevulde relmuis

INGREDIENTEN :

Voorbereiding :

Bereidingswijze :

Afbeelding

Uit: Marcus Gavius Apicius, De re coquinaria.
Het oudste gevonden kookboek.

Het recept is vrij vertaald. Bijzonder is dat de gene die het recept bewerkt heeft nog wel de ingrediënten asafoetida (duivelsdrek) en garum (gefermenteerde vissaus) gebruikt. Asafoetida is echter géén ingrediënt van de gevulde relmuis à la Apicius! :)

Wel grappig om dit hier zo terug te zien. In 2013 heb ik namelijk op Yunomi hier een heel artikel aan gewijd. Maar ja, wie weet dat nou nog? :)

Dus wegens succes op herhaling!

Afbeelding

Gliris saginati de Apicius (Gevulde relmuis van Apicius)
Geplaatst op: 21 mei 2013 door Renate6687

Afbeelding

Italiaanse Recepten

De Romeinen uit het oude Rome hielden wel van lekker eten. Ze hadden een keur aan culinaire gerechten. Onder het motto ‘wat je ver haalt is lekker’ en ‘hoe verder weg hoe lekkerder’, kwamen de meest exotische gerechten op tafel. Gefrituurde pauwentongetjes, flamingo en gebraden papegaai stonden regelmatig op het menu. Ook aten ze dieren die wij tegenwoordig niet zo snel zullen eten zoals zilvermeeuwen, kauwen, kraaien, raven, zwanen, meerkoeten en ooievaars. Gevulde lijster en gevulde relmuis werden als een delicatesse gezien en waren erg populair.

Marcus Gavius Apicius

Marcus Gavius Apicius was de schrijver van het enige kookboek uit het oude Rome. Hij leefde in de eerste eeuw en beschreef de gerechten die hij tijdens zijn copieuze feesten en partijen liet klaarmaken door zijn slaven. Een van deze gerechten is gevulde relmuis.

Rijke Romeinen

De rijke Romeinen aten liggend aan lage tafels want zittend eten was voor de armen. Tijdens de maaltijden gingen de feestgangers af en toe even naar het ‘vomitorium’, daar werd de maag geledigd zodat er weer ruimte was om lekker verder te kunnen eten.

Arme Romeinen

Arme Romeinen en Romeinse soldaten deden dit soort dingen overigens niet. Zij waren al blij dat ze wat te eten hadden zoals brood en ‘puls’: een soort pap van granen, water met kruiden, ui en knoflook voor de smaak.

Kruiden

De Romeinen wensten scherp gekruid eten. Dat was ook niet zo gek als je weet dat ze wijn bewaarden in loden potten. Zonder het te weten hadden veel Romeinen loodvergiftiging. Een van de symptomen daarvan is dat de smaakpapillen op de tong niet meer werken waardoor ze steeds sterker gekruid eten nodig hadden. Een ander verhaal is dat in het warme Rome het eten niet altijd zo vers was. Er werden dan veel kruiden gebruikt zodat je de bedorven smaak van het eten niet zo proefde.

Garum

Garum is een ingrediënt dat in de Romeinse keuken niet mag ontbreken. Het werd bijna overal in gebruikt behalve in de zoete gerechten. Je maakte dat van visseningewanden gemengd met zout en kruiden en soms wat oude wijn. Dat laat je 2 tot 3 maanden in de volle zon staan. Af en toe even omroeren en klaar is je traditionele smaakmaker.

Afbeelding

Relmuis (Glires)

Relmuizen werden gevangen als ze in winterslaap waren anders waren deze vlugge diertjes nauwelijks te vangen. Ze werden in speciale kleipotten vetgemest met eikels, kastanjes en walnoten. Als ze dik genoeg waren werden ze geslacht.

Gevulde relmuis van Apicius

Oorspronkelijke tekst: "Isicio porcino, item pulpis ex omni membro glirium, trito cum pipere, nucleis, lasere, liquamine farcies glires, et sutos in tegula positos mittes in furnum aut farsos in clibano coques." (Ap. 397)

Vertaling: Vul de relmuizen met varkensgehakt, met peper gemalen muizenvlees van alle pootjes van de muis, pijnpitten, laser, en garum. Naai de muis dicht en plaats hem op een tegel in de oven. Of rooster hem in een draagbare oven.
In plaats van Laser kan knoflook worden gebruikt.

Afbeelding
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Wo Okt 25, 2017 5:19 pm

Hahaha ik wist dat nog wel hoor Renate ;)
Ik zag dit recept voorbij komen toen ik googelde op recepten met asafoetida.
Ik had dat namelijk net bij de toko gekocht als vervanging voor knoflook en ui ( smaakt het zelfde ) wat past in mijn fodmap dieet ;)
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Wo Okt 25, 2017 5:39 pm

wild flower schreef:Hahaha ik wist dat nog wel hoor Renate ;)
Ik had dat namelijk net bij de toko gekocht als vervanging voor knoflook en ui ( smaakt het zelfde ) wat past in mijn fodmap dieet ;)

Ow gelukkig dat je dat nog wist! :D

Heb je al garum gemaakt? :lol:
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Wo Okt 25, 2017 7:33 pm

Renate schreef:

Vis ingewanden poeder toch ? :lol:
Nee , bedankt :mrgreen:
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Do Okt 26, 2017 2:48 pm

wild flower schreef:
Renate schreef:

Vis ingewanden poeder toch ? :lol:
Nee , bedankt :mrgreen:

Het recept staat in het artikeltje! :D
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Ma Nov 06, 2017 5:25 pm

Lekker ! Frikandellen-vlaai !! Of niet ?

Supermarktketen Aldi legt vanaf vrijdag ( tijdelijk ) een opmerkelijke culinaire vondst in de schappen: een taart van frikandellen. Het idee is vakkundig afgekeken van een Limburgse bakker.

Afbeelding

„Mensen hebben er vaak nog nooit van gehoord”, vertelt woordvoerder Laetitia Gruwel namens Aldi. „Een hartige taart is een bekend begrip, maar dat geldt nog niet voor de vlaai...”

Toch verwacht zij wel dat de frikandellenvlaai goed gaat verkopen. „We verwachten we dat de vlaai als ‘zoete broodjes’ over de toonbank gaan. Net als bij de Gin-Tonic-ijsjes in juli dit jaar”, zegt Gruwel hoopvol. „

De frikandellenvlaai is vrijdag tot en met zondag 12 november te koop bij Aldi in Nederland. De prijs is 3,99 euro. In de vriezer kun je hem nog 3 maanden bewaren. Zo bereid je de hartige vlaai volgens de supermarkt:
Warm de oven voor op 180 graden en verwarm de vlaai 8 minuten.
Serveertip: enkele toefjes mayonaise, wat snipperuitjes en geraspte kaas.

Frikandellen vlaai en Gin-Tonic ijsjes ??? Serieus ??? :o :shock: :? :lol:
Afbeelding

boterbloempje 1

Berichtdoor boterbloempje 1 » Ma Nov 06, 2017 6:03 pm

Amai dat is niks voor mij...
Maar wie weet het wordt misschien een topper :lol: :lol: :lol:

Alie M

Berichtdoor Alie M » Ma Nov 06, 2017 6:07 pm

boterbloempje 1 schreef:Amai dat is niks voor mij...
Maar wie weet het wordt misschien een topper :lol: :lol: :lol:

lijkt mij erg vies!Ik houd ook niet van fricandel broodjes
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Ma Nov 06, 2017 7:09 pm

wild flower schreef:Lekker ! Frikandellen-vlaai !! Of niet ?

Supermarktketen Aldi legt vanaf vrijdag ( tijdelijk ) een opmerkelijke culinaire vondst in de schappen: een taart van frikandellen. Het idee is vakkundig afgekeken van een Limburgse bakker.

Afbeelding

„Mensen hebben er vaak nog nooit van gehoord”, vertelt woordvoerder Laetitia Gruwel namens Aldi. „Een hartige taart is een bekend begrip, maar dat geldt nog niet voor de vlaai...”

Toch verwacht zij wel dat de frikandellenvlaai goed gaat verkopen. „We verwachten we dat de vlaai als ‘zoete broodjes’ over de toonbank gaan. Net als bij de Gin-Tonic-ijsjes in juli dit jaar”, zegt Gruwel hoopvol. „

De frikandellenvlaai is vrijdag tot en met zondag 12 november te koop bij Aldi in Nederland. De prijs is 3,99 euro. In de vriezer kun je hem nog 3 maanden bewaren. Zo bereid je de hartige vlaai volgens de supermarkt:

Leuk!!
Hoewel als ik de naam van de dame die het aanprijst zie, zou ik denken dat het om een grap gaat... :lol:
Desalniettemin ga ik kijken of ze inderdaad in de winkel liggen! Kopen is dan een volgende stap! :lol:
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Ma Nov 06, 2017 7:29 pm

Renate schreef:
wild flower schreef:Lekker ! Frikandellen-vlaai !! Of niet ?

Afbeelding

Leuk!!
Hoewel als ik de naam van de dame die het aanprijst zie, zou ik denken dat het om een grap gaat... :lol:
Desalniettemin ga ik kijken of ze inderdaad in de winkel liggen! Kopen is dan een volgende stap! :lol:

Wij hebben de Aldi folder op de mat gekregen en op het achterblad staat ie echt :?

https://publish.folders.eu/fixed/196331477551202
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Do Nov 09, 2017 9:00 am

Getverderrie!
Afbeelding

Terug naar “Eten en drinken”