Haute cuisine

Gerechten, recepten en producten
Renate

Haute cuisine

Berichtdoor Renate » Di Jul 14, 2015 8:33 pm

Haute cuisine

Haute cuisine betekent letterlijk hoog (haute) keuken of koken (cuisine). Hier wordt mee bedoeld de ‘verfijnde kookkunst’.
Hoewel haute cuisine een Franse term is, is het voor het eerst geïntroduceerd in het 16e eeuwse Italië door Catharina de' Medici en haar koks. Zij trouwde op 14 jarige leeftijd met de Franse kroonprins en werd zo koningin van Frankrijk (1547) Zij wilde de aristocratie kennis laten maken met de Italiaanse (!) keuken.

Afbeelding

Haute cuisine kenmerkt zich voornamelijk door het serveren van verschillende lichtere exclusieve gerechtjes. Vaak zijn deze luxe gerechtjes erg bewerkelijk en dat zie je er niet altijd aan af. Maar altijd met zorg en aandacht gemaakt en mooi opgemaakt geserveerd. Gewone maaltijden zijn passé. Termen zoals trancheren, arroseren en au-bain-Marie vieren hoogtij!

Minder is meer

Haute cuisine te hoog gegrepen? Nee hoor! Ook jij kunt het! En het leuke is, je hebt er niet eens veel voor nodig! Immers minder is meer! Presentatie en opmaak is alles! Gebruik wel altijd verse ingrediënten en volg dan bijvoorbeeld onderstaande tips.

Afbeelding

Het bord

Het is de bedoeling dat je een zo groot mogelijk wit bord neemt waarop het gerecht dat je presenteert, zo klein mogelijk in het midden ligt. In de haute cuisine vinden ze dat alle aandacht naar het gerecht moet gaan. Een blikvanger dus.

Het voorgerecht

Kleine luxe minihapjes heten inde haute cuisine amuses. Je kunt ze serveren in glaasjes, op lepeltjes, in kerstomaatjes… als het maar klein en mini is.
Consommé is hot, gazpacho not. Maar laat het geen soep heten want dat is geen haute cuisine!

Het vlees (of vis)

Gewoon gebraden vlees is niet haute cuisine. Dit moet bijvoorbeeld tartaar gehakt worden of op z’n minst getrancheerd (gesneden) worden en gepresenteerd als tompouce. Opstapelen dus! Zo ‘haute’ mogelijk! En owee als de ober het laat omvallen bij het serveren!

Afbeelding

De saus

Deze wordt niet over het gerecht gegoten maar eromheen gedruppeld of als een (willekeurig) patroon van strepen op het bord geplaatst. Zo weinig dat het bord wel vies wordt maar je de saus niet proeft!

De groenten

Het motto van twee ons groenten en twee ons fruit komt in de haute cuisine niet voor!
De bedoeling is dat de bereide groenten op het bord in composities worden uitgevoerd. Zomaar drie soorten op een bord kan niet. Het moet toch op z’n minst op kleur gesorteerd zijn, julienne gesneden en of netjes gerangschikt. Een rijtje van zo’n vijf doperwten met een waaiertje van prei met een bouquetje van tuinkers lijkt er meer op!

De aardappelen

Patat of puree kennen ze niet in de haute cuisine. De aardappel wordt bewerkt tot wafeltjes, julienne gesneden of tot engelenhaar geraspt en gefrituurd. Op het bord worden ook maar enkele exemplaren aangeboden. Voornamelijk als garnering.
Gepureerde aardappelen worden geen puree maar mousseline. Dit wordt samen met room in de slagroomspuit met gaspatroon geschept alvorens er rozetten mee op het bord gespoten worden.

Het nagerecht

Pudding of vla is geen haute cuisine maar noem het crème en serveer het met bolletjes room en een patroontje van gesmolten chocolade. (au-bain-Marie natuurlijk)
Een chef de cuisine met een beetje lef flambeert dit geheel natuurlijk met een bijpassend sterk drankje en steelt de show met het verbluffende resultaat!

Slank

Ook al wordt in de haute cuisine voornamelijk met volle en rijke producten gewerkt, de afgemeten porties zullen er voor zorgen dat je toch mooi slank blijft. Wat ook lekker afslankt is je portemonnee maar dat is weer een ander verhaal!

Afbeelding

Serveer jij voor je familie of gasten wel eens een diner ‘haute cuisine’?
Heb jij nog culinaire hoogstandjes waar je de show mee steelt?
Afbeelding

ellyd

Re: Haute cuisine

Berichtdoor ellyd » Di Jul 14, 2015 8:40 pm

ik zal nooit haute cuisine voor zetten
heb ik gewoon het geduld niet voor
Afbeelding

mama-inge

Berichtdoor mama-inge » Di Jul 14, 2015 10:30 pm

Nee, ook ik heb er geen geduld voor.
En men zou me raar aan kijken als ik van die kleine porties zou serveren.

wild flower

Berichtdoor wild flower » Wo Jul 15, 2015 2:29 pm

Kleine porties zijn niet aan ons besteed . Voor ons dus geen nouvelle cuisine maar gewoon een bord vol :lol:

Afbeelding
Afbeelding

ons Ien

Berichtdoor ons Ien » Wo Jul 15, 2015 3:05 pm

dan willen ze wel meer dan één bord en dat is niet de bedoeling van haute cuisine?! Dus nee, ze vinden stamp lekker, friet enz.
Met Kerstmis maak ik er iets van, maar niet van ieder bord apart. Maar ik zal dan niet gourmetten.
geluk is geloven in geluk

Renate

Berichtdoor Renate » Wo Jul 15, 2015 3:58 pm

wild flower schreef:Kleine porties zijn niet aan ons besteed . Voor ons dus geen nouvelle cuisine maar gewoon een bord vol :lol:

Afbeelding

Geweldig plaatje! :lol:
Afbeelding

ons Ien

Berichtdoor ons Ien » Wo Jul 15, 2015 4:25 pm

ja WF, het is een snuffelplaatje
geluk is geloven in geluk

Lookotje

Berichtdoor Lookotje » Vr Jul 17, 2015 7:36 am

ik hou wel van een bord mooi versieren met eten bijv. slaatje maar dat haute cuisine, nee niets voor mij
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Vr Jul 17, 2015 4:26 pm

toen het helemaal in, t is namelijk nu uit!
zeiden ze altijd de hoogste cuisine is een groot bord met een net zo groot stuk vlees,

Ik kom uit het oosten van het land, en vind dat allemaal onzin, ik geef iedereen altijd veel te veel te eten,
Als ze alles op zouden eten is dat voor mij een teken dat ik te weinig heb gekookt!
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Vr Jul 17, 2015 4:27 pm

Pudding of vla is geen haute cuisine maar noem het crème en serveer het met bolletjes room en een patroontje van gesmolten chocolade. (au-bain-Marie natuurlijk)
Een chef de cuisine met een beetje lef flambeert dit geheel natuurlijk met een bijpassend sterk drankje en steelt de show met het verbluffende resultaat Dit is ok!!!!
Afbeelding

mama-inge

Berichtdoor mama-inge » Vr Jul 17, 2015 5:14 pm

Dan zou ik hier inderdaad ook heeeeeeeeele grote borden moeten kopen om dezelfde hoeveelheid eten op het bord te leggen :lol:

Renate

Berichtdoor Renate » Vr Jul 17, 2015 5:18 pm

mama-inge schreef:Dan zou ik hier inderdaad ook heeeeeeeeele grote borden moeten kopen om dezelfde hoeveelheid eten op het bord te leggen :lol:

Italiaanse pizzaborden? :D
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Vr Jul 17, 2015 5:28 pm

Afbeelding
Straks nog maar even langs de McDonalds :lol: :lol:
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Vr Jul 17, 2015 5:51 pm

wild flower schreef:Afbeelding