Tijd indelen

Een aantal van ons schrijft graag. Zij delen hier hun column, verhaal of andere schrijfsels.
Petrina

Tijd indelen

Berichtdoor Petrina » Wo Apr 13, 2016 8:15 pm

Hoe ervaren jullie dat qua tijdsindeling? Ik heb soms veel te doen maar ben dan zo lui dat ik uiteindelijk in heel weinig tijd toch heel veel moet doen om het op tijd af te krijgen. Moet bekennen dat ik dan te lang blijf plakken op de bank of aan de computer :oops:

Ben wel benieuwd of dit op Djoekster een bekend probleem is....

Tijd indelen
Laat je niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade met het goede!
www.schrijfgelukjes.blogspot.nl

mama-inge

Re: Tijd indelen

Berichtdoor mama-inge » Wo Apr 13, 2016 8:37 pm

Heb soms van die dagen dat ik niet vooruit te branden ben.
Deze week erg weinig in het huishouden gedaan, dus morgen ga ik er echt weer even tegen aan om de boel op orde en schoon te krijgen.
Normaal doe ik bv. altijd op maandag even goed beneden door het huis heen (stofzuigen/afstoffen/toilet een goede beurt enz.), maar afgelopen maandag ochtend moest Luuk naar logopedie om half 10, toen ik thuis kwam daarna had ik echt geen zin meer om dat uitgebreid te gaan doen.
Dinsdagochtend heb ik de boodschappen gedaan, dus ook geen tijd gehad voor het huishouden.
Vanmorgen mee geweest naar de boerderij (tja er moeten toch wat ouders rijden om ze daar te krijgen) en toen ik weer thuis was had ik weinig zin om nog wat te gaan doen.
Wel met de was bezig geweest, maar de rest schiet er dan toch wel bij in.
En als de kinderen thuis zijn, wil ik daar ook niet al te veel mee bezig zijn.
Dus ja ik herken het zeker.

mama-inge

Berichtdoor mama-inge » Wo Apr 13, 2016 8:38 pm

Oja en dat blijven hangen achter de computer, dat heb ik ook wel.
Of een mooi boek, dat ik echt even uit wil lezen.............

Petrina

Berichtdoor Petrina » Wo Apr 13, 2016 8:40 pm

En dan opeens komt er iets in mijn hoofd dat zegt nu aan de slag en kan ik in een korte periode zoveel werk verzetten! Gek eigenlijk hahahaha.

Het is ook zo hier dat ik elke dag wel veel doe, ik werk en zorg voor de kindjes en voor eten en boodschappen en schone wc en leefruimtes allemaal gezogen elke dag. Maar ik moet nog veel meer, alleen ga ik makkelijk uit mijn werk neerploffen op de bank, of achter de computer.. Het is dus niet zo dat ik op luie dagen niets doe, maar veel minder dan ik zou willen.

Oja een boek uitlezen!! Ik kan dan echt zelfs de tijd vergeten en erachter komen o jee het is 03.00 s'nachts toch wel echt slaaptijd :oops: :lol:

mama-inge

Berichtdoor mama-inge » Wo Apr 13, 2016 8:44 pm

Zo bont maak ik het nou weer niet.
Heb mijn slaap echt nodig, dus om 10 uur/half 11 gaat hier het lichtje wel uit.
Maar ook ik kan in (bij wijze van) anderhalf uur het hele huis door vliegen en alles (voor het zicht) schoon hebben.
En dan het idee hebben dat ik nog helemaal niets gedaan heb.

Petrina

Berichtdoor Petrina » Wo Apr 13, 2016 8:55 pm

Het is ook wel een soort schuldgevoel bij mij, omdat ik weet dat ik het wel had kunnen doen....

Als ik het druk heb gehad en daardoor dingen niet heb gered dan voelt het voor mij echt heel anders, herken je dat? Dan voel ik mij wel voldaan ondanks dat ik niet al mijn taken gedaan heb.

mama-inge

Berichtdoor mama-inge » Wo Apr 13, 2016 9:07 pm

Ja ik herken het.
Ik kan ook op een dag een heleboel en dan denk je 's avonds, nou had ik toch echt wel wat meer mogen doen (omdat dat boek .... of wat dan ook).

En inderdaad als je het druk hebt, dan geeft het niet als het niet af is.
Je hebt je best gedaan om te doen wat je moest doen, maar er waren ook andere dingen belangrijk.

Maar als ik het in 1 week erg druk heb met van alles of nog wat.
Dan kan ik ook wel eens een dag voor mezelf nemen, zonder dat ik me er schuldig over voel.
Zo van vandaag ga ik lekker niets doen (ja echt het hoog nodige) maar voor de rest is het mijn dag en al zal ik de hele dag met een boek op de bank hangen of lekker in het zonnetje zitten, dat moet af en toe ook kunnen.

Petrina

Berichtdoor Petrina » Wo Apr 13, 2016 9:09 pm

Ja om de balans te houden anders overvraag je jezelf ook wel enorm denk ik. Het is ook belangrijk om tijd voor jezelf te hebben uiteraard. Bijzonder hoe dat eigenlijk allemaal werkt in ons hoofd.

Heb jij echt een soort schema Inge of kijk je ook gewoon hoe het die dag het beste uitkomt?

mama-inge

Berichtdoor mama-inge » Wo Apr 13, 2016 9:23 pm

Een schema is een groot woord.
Maar het is wel meestal dat ik de dingen op dezelfde dag doe.
Maandag de boel beneden opruimen en schoonmaken.
Dinsdag de boodschappen (en Niels naar logopedie).
Woensdag de stofzuiger door huis halen en goed dweilen beneden (en meestal moet Luuk deze dag ook naar logopedie).
Donderdag boven opruimen en schoonmaken.
Vrijdag doe ik meestal wat klusjes om huis zoals de tuin of de ramen lappen, als het goed weer is (en anders wat in huis, zoals strijken, kasten leeg halen en opruimen).
Zaterdag is wasdag, dan is mijn man weer thuis, dus dan moet zijn spul weer schoon.
En op zondag zijn het de dagelijkse dingen (soms nog een was doen, de stofzuiger er door halen als er veel rotzooi op de grond ligt, doekje over de wc, eten koken, afwassen).
Ik probeer vaak wel om elke dag een was te draaien, maar dat gaat tussendoor en dan natuurlijk ook alle was ophangen/opvouwen/opruimen.
Tja als ik het zo bekijk zit er toch wel een schema in :lol:

boterbloempje 1

Berichtdoor boterbloempje 1 » Wo Apr 13, 2016 9:27 pm

Ik verlies ook wel mezelf op djoekster en tja dan duurt het wel efkens tot ik mezelf in gang schiet. Dan zie ik het is al zo laat en ja dan gaat het ineens wel vlug :lol:

Eigenlijk doe ik meer als ik gezelschap heb van mijn man...als hij ijverig is doe ik ook meer.
Ja we nemen wel ontspanning hoor.

Ik heb geen schema wel de laatste tijd meer wat eten betreft.
Ik vind het gemakkelijker maar soms plan ik iets
en dan steekt mijn man stokken in het wiel. :?
Soms vervelend ik vraag het soms voorafgaand aan het weekend en dan krijg ik geen duidelijk a.antwoord.
Of ik plan een uitgebreide maaltijd en sta langere tijd in de keuken...en dan verrast hij mij om vroeg thuis te komen :lol:
Vervelend is dat als hij verwacht om samen niks te doen.

ons Ien

Berichtdoor ons Ien » Do Apr 14, 2016 6:40 am

goedemorgen,
wat is een tijd indelen?
Meer automatisme. In ieder geval als ik opsta>koffiezetten,daarna naar de husband ermee, krantje halen, brood uithalen, zelf krant lezen en koffiedrinken met de p.c. Was uit de wasmachine en ophangen (evt.)
Mensen feliciteren.
Toen de kinderen op de L.S. zaten met de kinderen bezig zijn als ze thuis en binnen waren, dus dan bv. strijken en zij bv. tekenen/puzzelen.
Nu is het anders, maar ga alleen boodschappen doen als ik overblijf en op zaterdag, das dan weer "vast".
geluk is geloven in geluk

Lookotje

Berichtdoor Lookotje » Do Apr 14, 2016 7:38 am

soms wel soms niet :lol: :lol:
ligt aan hoe mijn lijf is.
en soms ben ik bezig met iets actief en wil het dan afkrijgen. gisteren het schuurtje wat opgeruimd. nou 't ziet er een stuk beterder uit :D :D
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Do Apr 14, 2016 10:03 am

Ik doe de dingen zoals dat mij uitkomt! :lol:
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Do Apr 14, 2016 1:10 pm

ik ben met pensioen!
Afbeelding

boterbloempje 1

Berichtdoor boterbloempje 1 » Do Apr 14, 2016 1:37 pm

Alie M schreef:ik ben met pensioen!

En dan betekent dat waarschijnlijk dat je kan doen wat en zoals je wil????
Ik zou het ook zo doen...

Mijn schoonmoeder is al jaren op pensioen en volgt star een vast ritme... :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door boterbloempje 1 op Do Apr 14, 2016 1:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Schrijvershoek”