Handen af van onze traditie

Een aantal van ons schrijft graag. Zij delen hier hun column, verhaal of andere schrijfsels.
Mousje
Site Admin

Handen af van onze traditie

Berichtdoor Mousje » Ma Sep 21, 2015 10:13 pm

21 september 2015

Vandaag zag ik weer eens een foto rond gaan van de helaas overleden Piet Römer. De rol van Hoofd Piet heeft hij 16 jaar gedaan en stopte in 1984. Ik kan me nog herinneren dat ik altijd naar de intocht op de tv zat te kijken. Onder de indruk was van de Pieten en de Sint. Zelfs toen ik niet meer geloofde, geloofde ik stiekem nog. Ik wilde Zwarte Piet worden jaren lang. Geschminkt acrobatiek doen en kinderen blij maken, mee met de Sint op de daken. Op de boot naar Spanje leek me geweldig, tot ik dacht dat ik mijn paps en mams zo lang moest missen.

Mijn haat/liefde verhouding met Sinterklaas en Zwarte Piet.

Nadat een aantal verjaardagen van mij om zeep zijn geholpen, omdat Sinterklaas belangrijker was om te vieren, ben ik anders naar Sinterklaas en Zwarte Piet gaan kijken. Verder lezen.
Kijk ook op mijn blog www.mousje.nl

Lookotje

Re: Handen af van onze traditie

Berichtdoor Lookotje » Di Sep 22, 2015 9:02 am

ik sta hier ook achter mousje, laat dit feest zoals het is.
net wat je zegt, dit bestaat al zo lang op deze manier en is al zo lang een Nederlandse traditie.
ik hoor er in België ook niets van.
vroeger hoorde je er niets van.
Afbeelding

mama-inge

Berichtdoor mama-inge » Di Sep 22, 2015 9:04 am

Ik ook.
Vind het zo'n onzinnige discussie die hierover gevoerd word.
Laat iedereen in zijn waarde met zijn eigen gebruiken.

Alie M

Berichtdoor Alie M » Di Sep 22, 2015 8:12 pm

Blijf af van piet en geniet,
ach t is onze bedoeling toch helemaal de mensen die zich er echt iets van aan trekken pijn te doen,
t is gewoon een leuk feest!
Maar er komt nu een raar sfeertje om heen te hangen,
en ja ik was eens zwarte Piet en dat vergeet ik niet!
Afbeelding

Soesje

Berichtdoor Soesje » Wo Sep 23, 2015 7:57 am

Ik snap nog steeds niet hoe en wanneer Sinterklaas een koloniaal vraagstuk is geworden. Ik weet wel dat er al langere tijd onvrede heerst bij een groep die zich miskent voelt over hoe Nederland omgaat met het slavernij verleden en kolonialisme.

Ja dat was niet netjes maar het is eeuwen geleden. Waarom ben ik daar als Nederlander nu verantwoordelijk voor? Ik ben een import Nedelander, ergens rond 1500/1600 is mijn familie uit Spanje/Portugal, Frankrijk zo Nederland ingereisd.

Over de karikatuur van Zwarte Piet, ik heb nog nooit een ouder tegen een kind horen zeggen dat Zwarte Piet een slaaf is van de Katholieke Sint, wat ik wel hoor is dat Piet zwart is van de schoorsteen, krullen heeft omdat hij een Moor is. Moren hebben hun stempel gedrukt op de Spaanse cultuur, en zijn nooit als dom volk gezien door de Spanjaarden. Piet en Sint zitten op een boot omdat ze zoveel kadootjes mee kunnen nemen etc.

Over de afkomst van Piet en Sint zijn duizenden verhalen....

Ik vind zelf het verhaal van Wodan/Odin erg mooi. In de Noordse traditie was er rond begin December een feest. De winter was begonnen en men was meer binnen dan buiten te vinden, de natuur lag onder een dik pak sneeuw. Wodan had een paard, Sleipnir. Een magische schimmel met zes benen. Wodan was in zijn menselijke gedaante een man op leeftijd, met een ooglap en een grote witte baard. Er was 1 nacht in de Winter waarop Wodan naar onze wereld kwam, dit was de nacht waarop stoute mensen en kinderen werden meegenomen. Dit deed Wodan niet alleen, uit het dodenrijk had hij een klein leger tot zijn beschikking. Deze mensen droegen lompen en hadden zwarte gezichten. Ze hadden een takkenbos bij zich en een zak. Als je je goed had gedragen dan zou je het volgend jaar een goede oogst hebben, was je stout geweest dan ging je met het dodenleger mee terug......

Dick Maas heeft een deeltje gebruikt en gehusselt voor zijn Sint film.

De lieve Sint en grappige Piet vind ik wat kindvriendelijker en het maakt ook geen bal uit wat de afkomst van Sint is. Het is een leuk feest wat eeuwen heeft verbroederd en zeker magie met zich meebrengt. Ik vind het nog steeds leuk als de boot aankomt zo eind November ;)

Renate

Berichtdoor Renate » Wo Sep 23, 2015 9:14 am

k vind zelf het verhaal van Wodan/Odin erg mooi. In de Noordse traditie was er rond begin December een feest. De winter was begonnen en men was meer binnen dan buiten te vinden, de natuur lag onder een dik pak sneeuw. Wodan had een paard, Sleipnir. Een magische schimmel met zes benen. Wodan was in zijn menselijke gedaante een man op leeftijd, met een ooglap en een grote witte baard. Er was 1 nacht in de Winter waarop Wodan naar onze wereld kwam, dit was de nacht waarop stoute mensen en kinderen werden meegenomen. Dit deed Wodan niet alleen, uit het dodenrijk had hij een klein leger tot zijn beschikking. Deze mensen droegen lompen en hadden zwarte gezichten. Ze hadden een takkenbos bij zich en een zak. Als je je goed had gedragen dan zou je het volgend jaar een goede oogst hebben, was je stout geweest dan ging je met het dodenleger mee terug......

Wat een spannend verhaal! :D
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Zo Okt 11, 2015 5:25 pm

Afbeelding

" Alleen een zieke geest ziet racisme in een kinder feest "........
Afbeelding
" El arte de vivir consiste en aprender a bailar en la lluvia en vez de esperar el sol."

Renate

Berichtdoor Renate » Zo Okt 11, 2015 6:24 pm

wild flower schreef:Afbeelding

" Alleen een zieke geest ziet racisme in een kinder feest "........

Zo is dat! Zwarte Piet is en blijft zwart: Ze hebben hem zelf zwart gemaakt! :lol:
Afbeelding

ons Ien

Berichtdoor ons Ien » Zo Okt 11, 2015 6:49 pm

haha, ik zie zo onze oudste met zijn zwemjuffrouw
geluk is geloven in geluk

wild flower

Berichtdoor wild flower » Di Okt 13, 2015 4:57 pm

Ik lees net :
Bij de landelijke intocht van Sinterklaas in Meppel en bij de intocht van de goedheiligman in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Maastricht zullen dit jaar voor een aanzienlijk deel 'schoorsteenpieten' meelopen.

Dat zijn pieten die eruitzien alsof ze net door de schoorsteen zijn gekomen. Ze hebben roetvegen op het gezicht, waarbij de ogen, oren en neusgaten niet zwart zijn.

Dat hebben de sinterklaascomités in de vijf steden met elkaar afgesproken, na overleg met de actiegroep Nederland Wordt Beter en het Overlegorgaan Caribisch Nederland.

Het aantal schoorsteenpieten zal de komende jaren geleidelijk aan toenemen in die steden, terwijl het aantal gewone zwarte pieten afneemt. Daarbij is een taboe op gouden oorbellen en worden kroeshaar en rode lippen afgebouwd.

Wel bijzonder dat deze discussie totaal niet speelt bij onze zuiderburen ............... daar kan het WEL op de traditionele manier .
Afbeelding
" El arte de vivir consiste en aprender a bailar en la lluvia en vez de esperar el sol."

wild flower

Berichtdoor wild flower » Do Mar 22, 2018 7:56 pm

Gemeentes staan niet te springen voor intocht Sinterklaas

Gemeenten staan niet te springen om de landelijke intocht van Sinterklaas te organiseren. De NTR heeft een brandbrief gestuurd aan het Nederlands Genootschap van Burgemeesters met het verzoek burgemeester te benaderen de organisatie op zich te nemen, meldt RTL Nieuws. Inmiddels heeft een aantal gemeenten al interesse getoond, zegt een woordvoerder van de NTR na berichtgeving van RTL Nieuws.

Nou ja zeg :?
Door al dat gedoe straks geen intochten meer ? Het moet niet gekker worden :o :(
Afbeelding

ons Ien

Berichtdoor ons Ien » Vr Mar 23, 2018 8:13 am

en dan krijgt Sylvana Simons, die begon met dit alles, nog een zetel in Amsterdam.
geluk is geloven in geluk

Terug naar “Schrijvershoek”