Zorgstelsel, je vraagt je af?

Een aantal van ons schrijft graag. Zij delen hier hun column, verhaal of andere schrijfsels.
Mousje
Site Admin

Zorgstelsel, je vraagt je af?

Berichtdoor Mousje » Di Jul 28, 2015 3:43 pm

28 juni 2015

Als we de actualiteit bij houden, dan zie je ongetwijfeld wel een bericht met betrekking tot zorg. Een bezuiniging hier, een oplichting daar, een controle zus, een rechtszaak zo en tot slot een minister die ter verantwoording wordt geroepen. Schijnbaar is de zorg in Nederland een blaartrekkend en vooral duur verhaal. Ik vraag me wel eens af waarom het in andere landen allemaal veel goedkoper kan. Of is dat maar schijn? Ook vragen ik me dan af of we in Nederland niet bezig zijn met het in stand houden van dure zorg, door het nog duurder te verkopen?

Een mooie volzin toch? Die laatste zin. Maar wat bedoel ik daar mee. Wel het volgende; Heel veel mensen moeten iets vinden van medicijnen. Medicijnen die je in het buitenland of via internet veel goedkoper kan kopen. Maar dan werken wet en regelgeving niet voordelig mee. Ergens maar goed ook dat je niet overal je medicijnen kan kopen, aan de andere kant hebben we het ook niet over een paar dubbeltjes goedkoper, maar euro’s. Gelukkig geldt voor een aantal medicijnen nog dat je die bij een drogisterij kunt halen. En zelfs per drogisterij is er nog verschil in prijs.
Lees hier verder
Kijk ook op mijn blog www.mousje.nl

wild flower

Re: Zorgstelsel, je vraagt je af?

Berichtdoor wild flower » Di Jul 28, 2015 3:49 pm

Mousje, ons zorgstelsel is gewoon een ramp .
En 375 euro eigen risico is toch voor veel mensen onbetaalbaar geworden .
Zal in 2016 ook wel weer omhoog gaan .
En dat terwijl het in andere landen wel goedkoper kan .
Heb in Spanje vaak medicijnen gehaald bij de apotheek , die een schijntje kosten vergeleken met NL :shock:
Afbeelding
" El arte de vivir consiste en aprender a bailar en la lluvia en vez de esparar el sol."

Alie M

Berichtdoor Alie M » Di Jul 28, 2015 4:08 pm

ja t is een grote rotzooi, je betaald je medicijnen in principe zelf, ik heb nu 3 x 38.88 betaald ,t is een feit, t heel duur belachelijk prijzen, jullie hebben gewoon gelijk , ik heb een MAAR

Maar ik durf niks te zeggen, mijn man heeft een open hart operatie gekregen in het beste ziekenhuis op dat gebied en ze hebben hem in coma nog een maand in leven gehouden aan de machines, ik lees bij mous 3000 euro per dag en dat x 30 intensive care :!: :!:
Laatst gewijzigd door Alie M op Di Jul 28, 2015 9:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

ons Ien

Berichtdoor ons Ien » Di Jul 28, 2015 4:14 pm

moeilijk hé Alie?! Aan een kant ben je een soort van blij met alle behandelingen die je man toen kreeg, maar nu ...
geluk is geloven in geluk

boterbloempje 1

Berichtdoor boterbloempje 1 » Di Jul 28, 2015 4:35 pm

wij hebben uit voorzorg een privé ziekteverzekering genomen.
je moet echter gezond zijn op het moment dat je er aan begint.
en natuurlijk betaal je premies ervoor.
ik moet er wel bijzeggen dat zowel mijn man als ik de verzekering hebben via het werk van ons.
de verzekering van mijn man betaalt een deel van de medicatie en verzorgingsproducten.
tandverzorging wordt ook voorzien maar geen tanden trekken dat weer niet...
bril en lenzen enz...komen ook in aanmerking.
alle beetjes helpen.

Alie M

Berichtdoor Alie M » Di Jul 28, 2015 5:04 pm

[quote="ons Ien"]moeilijk hé Alie?! Aan een kant ben je een soort van blij met alle behandelingen die je man toen kreeg, maar nu ...[/quote

Ja daarom is het zo dubbel,
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Di Jul 28, 2015 5:06 pm

boterbloempje 1 schreef:wij hebben uit voorzorg een privé ziekteverzekering genomen.
ik moet er wel bijzeggen dat zowel mijn man als ik de verzekering hebben via het werk van ons.
de verzekering van mijn man betaalt een deel van de medicatie en verzorgingsproducten.
alle beetjes helpen.

hier heb je de basisverzekering die is voor iedereen, vanaf 77 euro permaand met en eigen risico van 800 euro
mijn verzekering is een basis met aanvulling tandarts en 3 sterrren
Ik heb geen eigen risico alleen de wettelijke en ik betaal 133alleen de 375 wettelijk!omdat het collectief is van tata steel
In Nederland ben je verplicht de basis verzekering te nemen!
Afbeelding

mama-inge

Berichtdoor mama-inge » Di Jul 28, 2015 5:20 pm

Ik vind het allemaal ook erg krom.
Je betaald zoveel en dan die eigen risico ook nog.
En als je weinig ziek bent, komt het bijna altijd neer op je eigen risico.

Wij zijn nu verzekerd via het werk van mijn man.
Wat inhoud dat we een verdragspolis hebben.
We betalen alleen de aanvullende en tandartsverzekering, de rest word allemaal via het werk betaald.
Het scheelt heel veel, we betaalden voorheen iets van 220 euro (voor ons beide) en nu nog maar zo'n 55 euro.

wild flower

Berichtdoor wild flower » Di Jul 28, 2015 5:21 pm

mama-inge schreef:Ik vind het allemaal ook erg krom.
Je betaald zoveel en dan die eigen risico ook nog.
En als je weinig ziek bent, komt het bijna altijd neer op je eigen risico.

Wij zijn nu verzekerd via het werk van mijn man.
Wat inhoud dat we een verdragspolis hebben.
We betalen alleen de aanvullende en tandartsverzekering, de rest word allemaal via het werk betaald.
Het scheelt heel veel, we betaalden voorheen iets van 220 euro (voor ons beide) en nu nog maar zo'n 55 euro.

Zo dat scheelt echt een hoop zeg !! :shock:
Afbeelding
" El arte de vivir consiste en aprender a bailar en la lluvia en vez de esparar el sol."

wild flower

Berichtdoor wild flower » Di Jul 28, 2015 5:26 pm

Alie M schreef:
boterbloempje 1 schreef:wij hebben uit voorzorg een privé ziekteverzekering genomen.
alle beetjes helpen.

hier heb je de basisverzekering die is voor iedereen, vanaf 77 euro permaand met en eigen risico van 800 euro
mijn verzekering is een basis met aanvulling tandarts en 3 sterrren
Ik heb geen eigen risico alleen de wettelijke en ik betaal 133alleen de 375 wettelijk!omdat het collectief is van tata steel
In Nederland ben je verplicht de basis verzekering te nemen!

Hier ook collectief ( via mijn man zijn werk ) basis met av ( incl. fysio en acupunctuur) en tandarts ( tot 500 euro ) en geen eigen risisco ( alleen de wettelijke 375 eigen risico ) . Ik betaal 124 euro .
Afbeelding

boterbloempje 1

Berichtdoor boterbloempje 1 » Di Jul 28, 2015 6:18 pm

ik moet zeggen wij betalen niks voor de aanvullende verzekering.
die premie wordt betaald dor onze werkgever.
bij mijn werk was ik gratis aangesloten
de kinderen en mijn man moesten betaald worden.

maar voor het werk van mijn man was heel het gezin gratis aangesloten.

Mousje
Site Admin

Berichtdoor Mousje » Di Jul 28, 2015 6:24 pm

Wij betalen samen bijna 300 euro.
Ik heb mijn eigen risico al opgebruikt.
Als ik kijk naar de ziekenhuis rekeningen is een dag IC al 3000 euro geweest. Maar ik kan er geen slag na slaan. ik zie geen specificaties en kan ook geen vergelijkend waren onderzoek doen.
Weet wel dat ik nu weer beter ben en daar giga blij om.

Maar rekeningen van CAK die over de 1500 euro waren, wat je even moet ophoesten.
Die eigen risico die even er vanaf gehaald werd 270 euro.
Ik was blij dat we van de belasting terug kregen (hypotheekrente) anders hadden we echt een probleem gehad.

Ik denk echt dat de kosten hoog worden gehouden. Ook door de overheid overigens. En dat maakt ons zorgstelsel erg duur.
Kijk ook op mijn blog www.mousje.nl

wild flower

Berichtdoor wild flower » Di Jul 28, 2015 7:40 pm

Mousje schreef:Wij betalen samen bijna 300 euro.
Ik heb mijn eigen risico al opgebruikt.
Als ik kijk naar de ziekenhuis rekeningen is een dag IC al 3000 euro geweest. Maar ik kan er geen slag na slaan. ik zie geen specificaties en kan ook geen vergelijkend waren onderzoek doen.
Weet wel dat ik nu weer beter ben en daar giga blij om.

Maar rekeningen van CAK die over de 1500 euro waren, wat je even moet ophoesten.
Die eigen risico die even er vanaf gehaald werd 270 euro.
Ik was blij dat we van de belasting terug kregen (hypotheekrente) anders hadden we echt een probleem gehad.

Ik denk echt dat de kosten hoog worden gehouden. Ook door de overheid overigens. En dat maakt ons zorgstelsel erg duur.

Wij hebben het op een na duurste zorgstelsel ter wereld . Alleen Amerika is duurder :evil:
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Di Jul 28, 2015 8:58 pm

Wat de zorgverzekeringen ook duur maakt is de privatisering! Allemaal verschillende maatschappijen met eigen gebouwen en personeelsbezetting en vooral de directeuren die zichzelf wentelen in weelde betaald door Jan met de Pet! Er gaat zoveel geld om in de zorgverzekeringsbusiness dat de verzekeringen zijn gaan bankieren. Je kunt geld lenen of een spaarrekening openen. Kan allemaal! En dat allemaal is een idee van de VVD geweest: marktwerking! Marktwerking mehoela! Het heeft de prijzen alleen maar opgedreven! Net als bij de energiemaatschappijen en de Nederlandse Spoorwegen. Door privatisering is het alleen maar duurder geworden! Ik vind het heel slecht beleid! :( :evil:

En mensen die gebruik maken van de zorg hoeven zich niet te schamen of schuldig te voelen, hoor! Want juist daar is de zorgverzekering voor! De premies zijn alleen nu veel te hoog!
Afbeelding

Terug naar “Schrijvershoek”