Wat vieren/herdenken we vandaag ?

Nieuws en nieuwtjes zijn of persberichten krant en TV met een hoog en lage nieuwswaarde
ons Ien

Re: Wat vieren/herdenken we vandaag ?

Berichtdoor ons Ien » Ma Jan 15, 2018 9:58 am

huppakee en niet zielig doen.
geluk is geloven in geluk

wild flower

Berichtdoor wild flower » Wo Jan 24, 2018 6:12 pm

Het is vandaag : Nationale Pindakaasdag
Wereldwijd staat 24 januari bekend als “ pindakaasdag ” (Peanut Butter Day)

weetjes :
Wie heeft pindakaas uitgevonden?

De Azteken en Inca’s aten al pindakaas, niet echte smeerbare maar zij aten vermalen geroosterde pinda’s. Met een beetje fantasie kun je dat natuurlijk pindakaas noemen.

De naam “pindakaas” komt waarschijnlijk uit Suriname, in 1783 stond in het Neger-Englisches Wörterbuch van C.L. Schumann het woord “Pinda-Käse” genoemd als vertaling van het gerecht “pinda-dokunnu”, in het huidige Sranan “pindadokun”.

Wie maakte pindakaas smeerbaar?

In 1884 patenteerde de Canadese scheikundige Marcellus Gilmore Edson pindadeeg. Hij was hiermee de eerste.
In 1895 kreeg meneer Kellogg (ja die van de cornflakes) een patent op een proces voor het maken van pindakaas van rauwe pinda’s. Hij vond dat de pindakaas een eiwitrijke vervanging van vast voedsel kon zijn voor mensen zonder tanden.
In 1903 patenteerde Dr. Ambrose Straub uit St. Louis Missouri een machine die peanut butter kon maken.
In 1922 bedacht de chemicus Joseph Rosefield een werkwijze voor het vervaardigen van smeerbare pindakaas. In 1928 gaf hij zijn licentie aan de Pond Company, de makers van “Peter Pan pindakaas“.
In 1932 begon hij zelf met het produceren van pindakaas onder de naam Skippy. Leuk weetje: deze 2 merken bestaan nog steeds.

Degene die de meeste aanspraak kan maken op de huidige populariteit van pindakaas is misschien wel de landbouwkundig scheikundige en botanicus George Washington Carver. Hij ontdekte maar liefst honderden toepassingen voor pinda’s en voor sojabonen, pecannoten en zoete aardappelen. Carver heeft nooit patent aangevraagd voor “zijn pindakaas” omdat hij vond dat voedingsmiddelen een gaven van God zijn.

Ik vind het lekker !!! Op brood , maar ik maak er ook zelf pindasaus mee .

Afbeelding
Afbeelding
" El arte de vivir consiste en aprender a bailar en la lluvia en vez de esparar el sol."

Renate

Berichtdoor Renate » Wo Jan 24, 2018 6:18 pm

wild flower schreef:Het is vandaag : Nationale Pindakaasdag
Wereldwijd staat 24 januari bekend als “ pindakaasdag ” (Peanut Butter Day)

weetjes :
Wie heeft pindakaas uitgevonden?

De Azteken en Inca’s aten al pindakaas, niet echte smeerbare maar zij aten vermalen geroosterde pinda’s. Met een beetje fantasie kun je dat natuurlijk pindakaas noemen.

De naam “pindakaas” komt waarschijnlijk uit Suriname, in 1783 stond in het Neger-Englisches Wörterbuch van C.L. Schumann het woord “Pinda-Käse” genoemd als vertaling van het gerecht “pinda-dokunnu”, in het huidige Sranan “pindadokun”.

Wie maakte pindakaas smeerbaar?

In 1884 patenteerde de Canadese scheikundige Marcellus Gilmore Edson pindadeeg. Hij was hiermee de eerste.
In 1895 kreeg meneer Kellogg (ja die van de cornflakes) een patent op een proces voor het maken van pindakaas van rauwe pinda’s. Hij vond dat de pindakaas een eiwitrijke vervanging van vast voedsel kon zijn voor mensen zonder tanden.
In 1903 patenteerde Dr. Ambrose Straub uit St. Louis Missouri een machine die peanut butter kon maken.
In 1922 bedacht de chemicus Joseph Rosefield een werkwijze voor het vervaardigen van smeerbare pindakaas. In 1928 gaf hij zijn licentie aan de Pond Company, de makers van “Peter Pan pindakaas“.
In 1932 begon hij zelf met het produceren van pindakaas onder de naam Skippy. Leuk weetje: deze 2 merken bestaan nog steeds.

Degene die de meeste aanspraak kan maken op de huidige populariteit van pindakaas is misschien wel de landbouwkundig scheikundige en botanicus George Washington Carver. Hij ontdekte maar liefst honderden toepassingen voor pinda’s en voor sojabonen, pecannoten en zoete aardappelen. Carver heeft nooit patent aangevraagd voor “zijn pindakaas” omdat hij vond dat voedingsmiddelen een gaven van God zijn.

Ik vind het lekker !!! Op brood , maar ik maak er ook zelf pindasaus mee .

Afbeelding

Leuk hè, die weetjes! Ik hou er van! Van pindakaas ook trouwens! :D Heb in het verleden wel eens zelf pindakaas gemaakt! Heel eenvoudig en errug lekker!
Skippy pindakaas heb ik wel eens gezien in de winkel maar Peter Pan pindakaas niet! Zal binnenkort eens op zoek ggaan naar dit merk! :lol:
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Wo Jan 24, 2018 6:55 pm

ik heb nu een pot calve met een kilo erin!
ik maak er ook pindasaus mee! Op brood een cracker ik vind het ook allemaal lekker! ;)
Afbeelding

Grembel

Berichtdoor Grembel » Do Jan 25, 2018 6:12 pm

Alie M schreef:ik heb nu een pot calve met een kilo erin!
ik maak er ook pindasaus mee! Op brood een cracker ik vind het ook allemaal lekker! ;)

hihi en toch herken je de wat is dit niet hihi

Alie M

Berichtdoor Alie M » Do Jan 25, 2018 6:18 pm

:lol: ;)
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Wo Jan 31, 2018 8:51 am

Prinses Beatrix is jarig, ze is 80 geworden!
Afbeelding
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Wo Jan 31, 2018 9:07 am

Alie M schreef:Prinses Beatrix is jarig, ze is 80 geworden!
Afbeelding

Bea van harte :D
Afbeelding
" El arte de vivir consiste en aprender a bailar en la lluvia en vez de esparar el sol."

Renate

Berichtdoor Renate » Ma Feb 19, 2018 8:29 am

Vandaag is het Presidents day in Amerika!
Gezien de huidige president draag ik deze dag zwart! :evil:
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Ma Feb 19, 2018 9:20 am

Renate schreef:Vandaag is het Presidents day in Amerika!
Gezien de huidige president draag ik deze dag zwart! :evil:

Goed zo :twisted:
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Vr Mar 16, 2018 1:02 pm

Vandaag is het Werel Slaap Dag .

World Sleep Day ('Internationale Dag van de Slaap') vindt jaarlijks plaats op de vrijdag voordat de lente begint. Op deze dag staan slapen en zaken die met slapen te maken hebben, zoals gezondheid en alertheid, centraal.

Hoewel deze dag meer leeft in België, waar het een ware 'uitslaapdag' is geworden, wordt in Nederland vooral aandacht gevraagd voor de gevolgen van slechte nachtrust en de aandoeningen die slechte nachtrust kunnen veroorzaken.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Di Mar 20, 2018 8:12 am

Vandaag vieren we het astronomische begin van de LENTE :D

Afbeelding
Afbeelding

mama-inge

Berichtdoor mama-inge » Di Mar 20, 2018 5:30 pm

wild flower schreef:Vandaag vieren we het astronomische begin van de LENTE :D

Afbeelding

Achter het glas voelt het aan als lente.
Maar uit het zonnetje is het nog behoorlijk koud

wild flower

Berichtdoor wild flower » Wo Mar 21, 2018 8:19 am

Vandaag mag Nederland stemmen . Gemeenteraad en Sleepwet .

OOK : Door de Verenigde Naties is 21 maart uitgeroepen tot 'Internationale Dag ter Bestrijding van Racisme en Discriminatie'.

Afbeelding
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Za Mar 24, 2018 10:55 am

Het is vandaag Landelijke Opschoondag !!

Tijdens de 'Landelijke Opschoondag' organiseren mensen overal in het land leuke evenementen om samen hun straat of buurt schoon te maken en te houden.

De 'Landelijke Opschoondag' is een initiatief van Nederland Schoon in samenwerking met het ministerie van VROM.

Doe je ook mee om jouw omgeving schoon te houden ?????

Afbeelding
Afbeelding

Terug naar “Nieuws en nieuwtjes”