Citroen moet je doen!

Algemeen forum gedeelte
Renate

Citroen moet je doen!

Berichtdoor Renate » Wo Dec 14, 2016 2:48 pm

Citroen moet je doen!

Afbeelding

De citroenboom is al eeuwenoud en werd al voor de jaartelling ontdekt in Noord-India. De citroenboom gedijt goed in warme streken en kwam daarom veelvuldig voor. In de 12e eeuw kwam de citroen via Spanje Europa binnen. De citroen werd een populaire vrucht.
In de middeleeuwen is de citroen een tijd lang in onbruik geraakt om sinds de 17e eeuw weer in opmars te komen. Vooral het gebruik in de scheepvaart zorgde voor aanmerkelijk minder scheurbuik, een ziekte veroorzaakt door een gebrek aan vitamine C. De Engelse scheepvaart had daarom altijd ruim voldoende citroenen mee. En omdat ze zoveel citroenen aten werden de Engelse zeelui ook wel ‘Limey’s’ genoemd! Maar scheurbuik hadden ze niet! :lol:
Tegenwoordig is de citroen zo ingeburgerd dat het door iedereen op verschillende manieren wordt gebruikt.

Vruchten

Afbeelding

De vruchten van de citroenboom zijn erg zuur maar vol vitamine C. Bijzonder is dat de vruchten drie verschillende kleuren kunnen hebben afhankelijk van het seizoen waarin ze groeien. In de zomer maakt de boom groene vruchten, in de herfst en winter geel en in het voorjaar bijna witte vruchten. Hier zijn de gele vruchten de bekendste.

In de keuken

Citroen wordt op velerlei wijzen toegepast in de keuken. Ze geeft koek en gebak een verfijnde smaak en aan vele gerechten geeft het een fris accent zoals bij vis. Citroensap is heerlijk om je saladedressing mee te maken en het gaat verkleuring tegen van snel bruin wordende vruchten zoals appel, banaan en avocado’s. En van de gele schil maak je in een handomdraai je eigen heerlijke gekonfijte citroenrasp.

Afbeelding

Recept gekonfijte citroenrasp

1 of meer citroenen, schoon geboend
suiker
afsluitbaar (jam)potje

Schil de citroen heel dun, met zo min mogelijk wit, en snijd ze in reepjes. Doe de citroenschil in de pot en meng er suiker bij, net zoveel totdat je overal de suiker tussendoor ziet. Beter te veel dan te weinig. Zet het koel weg.
Na een week kun je je eerste citroencake of kersttulband hiermee maken!

Medische wereld

In de medische wereld wordt de citroen ook veelvuldig toegepast. Wrijf met de schil van de citroen over de ruwe (eelt)plekken van je voeten en ze worden weer poezelig en zacht als babyvoetjes. Hete citroendrank word gedronken bij griep en verkoudheid. Het bevordert het zweten en je bent veel eerder van je verkoudheid of griep af. En als de VOC van het begin af aan Fladderak aan boord had uitgedeeld was er een hoop scheurbuik voorkomen.

Kwast

Kwast, het werd net al even genoemd, is een goed middel bij griep en verkoudheid. Het is alcoholvrij en dus voor iedereen geschikt.

Recept

1 citroen
2 theelepels honing (suiker kan ook)
Heet water net van de kook af

Pers de citroen uit en verdeel over twee grote glazen; in ieder glas een theelepel honing; giet het hete water erbij en roer goed.
Zo heet mogelijk opdrinken!

Afbeelding

Als je er een scheut rum bij doet heet het grog. Dan is het ongeschikt voor kinderen.

Waarschuwing!
Poets na het drinken van kwast zeker een half uur je tanden niet. Het zuur in de drank maakt je tandglazuur zacht zodat het met poetsen weggepoetst kan worden. Dat heet tanderosie. Beter is het om je mond een paar keer goed te spoelen met water zodat het zuur geneutraliseerd wordt!

Citroenboom

Als je de citroenrasp en de kwast hebt gemaakt, houd je de pitjes over. Zonde om die weg te gooien want daarmee kweek je je eigen allerleukste citroenboompjes! Gewoon bij jou op de vensterbank!

Afbeelding

Spoel de pitjes af met lauw water en laat ze een paar uurtjes drogen. Vul bloempotjes met potgrond en stop maximaal 3 pitjes ongeveer 1 centimeter in de grond en bedek met aarde.
Geef elke dag een klein scheutje regenwater totdat ze gekiemd zijn. En dat doen ze echt wel! Daarna om de dag. Regenwater is het beste want ze houden niet van kalk. Zo groeien ze uit tot hele mooie donkergroene kamerplantjes.
Of je ooit citroenen krijgt is sterk afhankelijk van de verzorging en je geduld! :lol:

Afbeelding
Afbeelding

Alie M

Re: Citroen moet je doen!

Berichtdoor Alie M » Wo Dec 14, 2016 2:57 pm

leuk idee, doe meer met een citroen pit,

Echt leuk !
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Wo Dec 14, 2016 3:00 pm

Een citroenplant zal ik niet zo gauw in de vensterbank zetten . Maar ik gebruik citroen en limoen wel om een lekkere dressing van te maken voor door de sla :D
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Wo Dec 14, 2016 4:26 pm

Alie M schreef:leuk idee, doe meer met een citroen pit,

Echt leuk !

:D
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Wo Dec 14, 2016 4:28 pm

wild flower schreef:Een citroenplant zal ik niet zo gauw in de vensterbank zetten . Maar ik gebruik citroen en limoen wel om een lekkere dressing van te maken voor door de sla :D

Superlekker! :D
Afbeelding

Lookotje

Berichtdoor Lookotje » Do Dec 15, 2016 7:37 am

Renate schreef:

Echt leuk !

ik ga het ook proberen.
ik vind o.a. citroen ook lekker in mijn cola zero.
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Do Dec 15, 2016 9:54 am

Lookotje schreef:
Renate schreef:

Echt leuk !

ik ga het ook proberen.

Leuk! :D Ben benieuwd hoe het bij jou gaat! Houd je ons op de hoogte van de groeivorderingen? :)

Cola met een schijfje citroen serveerden ze bijvoorbeeld in België al zo'n 30 jaar geleden. Kan eigenlijk niet begrijpen waarom het in Nederland geen hit is geworden want het is echt heerlijk! :D

Afbeelding
Afbeelding

Lookotje

Berichtdoor Lookotje » Do Dec 15, 2016 11:40 am

komt goed!!
dat heb ik ook. zomers als ik nog wel eens een cola light bestel merk ik dat in de horeca het wordt gedaan. :D :D
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Do Dec 15, 2016 11:58 am

Renate schreef:
Lookotje schreef:
Renate schreef:

ik ga het ook proberen.

Leuk! :D Ben benieuwd hoe het bij jou gaat! Houd je ons op de hoogte van de groeivorderingen? :)

Cola met een schijfje citroen serveerden ze bijvoorbeeld in België al zo'n 30 jaar geleden. Kan eigenlijk niet begrijpen waarom het in Nederland geen hit is geworden want het is echt heerlijk! :D

Afbeelding

Ok mag ik, mijn bacardi cola bevatte 43 jaar geleden al een schijf citroen,
t is alleen veel werk iedere x 1 schijfje te snijden voor een glas!
Wij zuinige hollanders nemen 1 glas en daar houden we het bij, Belgie is veel gezelliger!
Afbeelding

boterbloempje 1

Berichtdoor boterbloempje 1 » Do Dec 15, 2016 1:39 pm

Alie M schreef:
Renate schreef:
Lookotje schreef:ik ga het ook proberen.

Afbeelding

Wij zuinige hollanders nemen 1 glas en daar houden we het bij, Belgie is veel gezelliger!

Ja wij nemen of schenken thuis beslist meer dan een aperitief. Maar als wij (man en ik dus) op restaurant gaan dan houden we het bij een drankje.
Terwijl ik mij herinner dat we bij een bezoekje aan Nederland toch wel zagen dat bepaalde Nederlandse mensen minder zuinig waren. Ik weet het maar al te goed een vader met zoon de zoon dronk twee cola's en een icetea. De vader zocht het meer in de wijn.

In ieder geval zijn er dus overal uitzonderingen.

In hetzelfde restaurant boden ze brood met kruidenboter aan. Mijn man zei dadelijk ja breng maar.
Op de rekening dacht ik 4.5 €. Zeker niet minder.
Wij vonden het bij het haar gegrepen!

Maar er werden zeer veel broodjes gegeten...door de zuinige Nederlanders!

Alie M

Berichtdoor Alie M » Do Dec 15, 2016 4:31 pm

ja bijna overal is het broodje gratis, dus die Zuinige nederlanders hebben zich ook vergist hahahaha
Afbeelding

boterbloempje 1

Berichtdoor boterbloempje 1 » Do Dec 15, 2016 5:14 pm

Alie M schreef:ja bijna overal is het broodje gratis, dus die Zuinige nederlanders hebben zich ook vergist hahahaha

Wellicht wel he :lol: :lol: :lol:

Alie M

Berichtdoor Alie M » Do Dec 15, 2016 5:31 pm

boterbloempje 1 schreef:
Alie M schreef:ja bijna overal is het broodje gratis, dus die Zuinige nederlanders hebben zich ook vergist hahahaha

Wellicht wel he :lol: :lol: :lol:

Ja zeker en vast ;) ;)
Afbeelding

ellyd

Berichtdoor ellyd » Vr Dec 16, 2016 8:57 pm

Alie M schreef:
Renate schreef:
Lookotje schreef:ik ga het ook proberen.

Afbeelding

inderdaad wat dat betreft zijn de vlaamse mensen gezellig
Afbeelding

ellyd

Berichtdoor ellyd » Vr Dec 16, 2016 9:01 pm

In ons huishouden worden veel citroenen gebruikt
"s Morgens een halve citroen in een glas lauw water
(misschien dat ik daarom zo zuur ben)
Bij de garnalencocktail.
Door het recept van spaghetti met krab.
En inderdaad als ik eens cola drink,
een schijfje citroen erbij,