Irritante E-bikes

Algemeen forum gedeelte
Renate

Irritante E-bikes

Berichtdoor Renate » Wo Jan 27, 2016 10:53 am

Afbeelding

Irritante E-bikes

De elektrische fiets met trapondersteuning oftewel de E-bike is in opmars! Steeds meer mensen gebruiken ze.
Handig voor ver van school wonende schooljeugd. Geliefd bij de dynamische milieuminnende forens en mateloos populair bij de senioren en de wat minder validen onder ons.

Een Zwitsers onderzoek gedurende drie jaar stelt echter vast dat er steeds vaker ongelukken gebeuren met deze E-bikes. In deze drie jaar tijd is het aantal E-bikers verdubbeld maar ook het aantal dodelijke slachtoffers en zwaargewonden.

Afbeelding

De E-bike gaat dubbel zo hard (of zelfs nog harder) dan een gewone gemiddelde fietser. Snelheden van zo’n 40 km. per uur zijn niet ongewoon! Naast dat automobilisten en het overige verkeer de snelheid van de E-bikers verkeerd inschatten, zijn de E-bikers zelf zich nauwelijks bewust van hun snelheid en de risico’s.

Gedrag

Het gedrag van de, met name de oudere, E-bikers leidt vaak tot ongelukken met meer letsel. De senioren zijn wat minder alert en hebben een trager reactievermogen. Anticiperen op verkeerssituaties kost meer tijd en moeite.
Snelheid geeft de mens een kick! De snelheid van de E-bike geeft de oudere het gevoel dat ze ook mentaal sneller zijn wat ze dan overmoedig maakt.
Hier sluipt het gevaar!

Voorbeelden

Het is mij al vaak overkomen dat er op een rotonde oudere E-bikers op volle snelheid hun voorrang opeisten. Omdat je denkt dat er een gewone fietser aankomt, die rustig lijkt te fietsen, schat je de snelheid verkeerd in: de E-bikers zijn sneller op je pad dan je gedacht had. Je moet dan bovenop je remmen staan om deze E-bikers toch hun voorrang te verlenen waarna ze met een bepaalde blik van triomf hun weg vervolgen.

In woonerven waar een maximum snelheid van 15 km. per uur geldt, rijden de E-bikers er lustig op los. Denken de E-bikers dat het bord niet voor hen geldt?

Ook op de fietspaden kom je ze tegen. Daar waar de bromfiets vanwege de hogere snelheid en de veiligheid de grote weg op wordt gedirigeerd blijft de E-bike het fietspad onveilig maken. De E-bike wordt immers aangemerkt als fietsverkeer. Ook al gaat ie soms even hard als een bromfiets!
Ze passeren je rakelings op volle snelheid. Omdat de E-bikes haast geen geluid maken hoor je ze haast niet aankomen. Je schrikt je een hoedje als ze je plotseling zo inhalen! De bochten worden over de volle breedte van het fietspad genomen!

Afbeelding

Helmplicht

Daar de E-bikers aangemerkt worden als fietsverkeer hoeven ze geen helm op. Ook al gaan ze net zo hard als een brommer die wel moet voldoen aan de helmplicht. Het zou verstandig zijn als (met name de oudere) E-bikers een helm zouden dragen. Met snelheden boven de 25 km. per uur zou het gewoon verplicht gesteld moeten worden, net als bij de bromfiets.

Cursus

Om bovenstaande verkeersproblemen te voorkomen zie ik het belang in van een cursus voor een veilige verkeersdeelname, met name toegespitst op senioren. Voor E-bikers natuurlijk maar eigenlijk zou er voor ieder speciaal voertuig een cursus met een proeve van bekwaamheid doorlopen moeten worden voor een veilige verkeersdeelname. Dan denk ik aan invalidenvoertuigen in verschillende uitvoeringen, boosters, snor- en bromscooters op drie wielen, minicars etcetera. Nu nog vrijblijvend en zonder consequenties bij het niet slagen van de test maar van mij mag het best verplicht worden en slagen is een vereiste voor deelname aan het verkeer met het betreffende voertuig.

Afbeelding
Afbeelding

boterbloempje 1

Re: Irritante E-bikes

Berichtdoor boterbloempje 1 » Wo Jan 27, 2016 11:04 am

Ja dat is beslist wel gevaarlijk de oudere mensen op de elektrische fiets. Ze zijn niet zo mobiel meer en hun gehoor werkt ook niet echt goed. Mijn vader had er ook een en voor hem was het zijn vrijheid. Er zat een snelheidsbeperking op slechts tot 25 km per uur.
Wat nog meer dan genoeg is vind ik.
Ja een cursus en examen zou zeker moeten verplicht worden maar ja wanneer volgt dat!

boterbloempje 1

Berichtdoor boterbloempje 1 » Wo Jan 27, 2016 11:05 am

Ik zou graag er ook een willen ik ben nog geen senior en wel voorzichtig. :lol:

Lookotje

Berichtdoor Lookotje » Wo Jan 27, 2016 3:12 pm

ik vind het ook een mooie uitvinding maar ben het ook met je eens dat sommige van die e-bike's loeihard gaan.
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Wo Jan 27, 2016 3:35 pm

Ik ben er tegen, weet je waarom , ik lijk wel een stokoude vrouw op mijn 7 versnelingen fiets,
vroeger reed ik er nog sportief op los, en zei mijn buurvrouw, Aal fiets niet zo hard,

Nu heeft ze een E - bike en fietst met 30 km per uur naast mij,
Ze mag wel een helm opzetten!

Ik rijd wel achter hahaha :lol:

O ja ik kijk tegenwoordig naar de bagagedrager of er zo n ding opzit als ze me weer eens voor de 1000.000 ste passeren!! :lol:
Afbeelding

ons Ien

Berichtdoor ons Ien » Wo Jan 27, 2016 3:50 pm

fijn dat ze er zijn, maar je moet er goed mee omgaan,das mee alles. Wat denk je van die "invalidenwagentjes", waar ze mee door o.a het winkelcentrum scheuren?
geluk is geloven in geluk

Alie M

Berichtdoor Alie M » Wo Jan 27, 2016 4:15 pm

ons Ien schreef:fijn dat ze er zijn, maar je moet er goed mee omgaan,das mee alles. Wat denk je van die "invalidenwagentjes", waar ze mee door o.a het winkelcentrum scheuren?

ha ha die Ien, doe je boodschappen op winkelcentrum Velserbroek :?:

ik blijf erbij dat ik me stokoud vind als ze weer langs racen /fietsen!
Afbeelding

boterbloempje 1

Berichtdoor boterbloempje 1 » Wo Jan 27, 2016 4:20 pm

Alie M schreef:
ons Ien schreef:fijn dat ze er zijn, maar je moet er goed mee omgaan,das mee alles. Wat denk je van die "invalidenwagentjes", waar ze mee door o.a het winkelcentrum scheuren?

ha ha die Ien, doe je boodschappen op winkelcentrum Velserbroek :?:

ik blijf erbij dat ik me stokoud vind als ze weer langs racen /fietsen!

Ik begrijp wat je bedoelt maar daar mag je je niks van aantrekken gewoon verder fietsen maar ja we weten wel als ze gewoon moeten fietsen laat je hun verder achter jou :lol:

Alie M

Berichtdoor Alie M » Wo Jan 27, 2016 4:36 pm

Boterbloempje je hebt gelijk, die vinden mij snel fietsen hahaha!
Afbeelding

wild flower

Berichtdoor wild flower » Wo Jan 27, 2016 5:00 pm

Mijn man heeft ook een e-bike ( voor naar zijn werk ) , maar die gaat max 25 km/uur .
Vindt hij hard genoeg :lol:
Mijn fiets heeft 7 versnellingen . Prima te doen , ik hoef er niet zo ver mee ;)
Afbeelding

Lookotje

Berichtdoor Lookotje » Vr Jan 29, 2016 3:01 pm

Alie M schreef:Ik ben er tegen, weet je waarom , ik lijk wel een stokoude vrouw op mijn 7 versnelingen fiets,
vroeger reed ik er nog sportief op los, en zei mijn buurvrouw, Aal fiets niet zo hard,

Nu heeft ze een E - bike en fietst met 30 km per uur naast mij,
Ze mag wel een helm opzetten!

Ik rijd wel achter hahaha :lol:

O ja ik kijk tegenwoordig naar de bagagedrager of er zo n ding opzit als ze me weer eens voor de 1000.000 ste passeren!! :lol:

achter haar uit de wind alie. ik kijk ook dan naar de bagagedrager :D
Afbeelding

Lookotje

Berichtdoor Lookotje » Vr Jan 29, 2016 3:02 pm

wild flower schreef:Mijn man heeft ook een e-bike ( voor naar zijn werk ) , maar die gaat max 25 km/uur .
Vindt hij hard genoeg :lol:
Mijn fiets heeft 7 versnellingen . Prima te doen , ik hoef er niet zo ver mee ;)

mijne 8 versnellingen en een gewone mooie nieuwe fiets vorig jaar van manlief gehad met stuur en zadelvering
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Vr Jan 29, 2016 5:02 pm

Er zat er net een aan racen en zowat tegen een auto , hij zag haar gelukkig,
en hij toch heel netjes de bocht doorkwam ,
Maar die vrouw zag de auto amper, en schrok !!!

ik heb ook een gewone!
En ben niet jaloers , maar vind sommige er wel heel mooi uitzien vooral die wiite Giant!
Afbeelding

ons Ien

Berichtdoor ons Ien » Vr Jan 29, 2016 5:45 pm

ik heb een gewone oma-fiets zonder versnellingen, zolang ik nog normaal overal kom, is het goed.
geluk is geloven in geluk

boterbloempje 1

Berichtdoor boterbloempje 1 » Vr Jan 29, 2016 6:09 pm

Ik rij met 4 versnellingen en ja als ik goed duw ga ik snel haha

Terug naar “Algemeen”