Koek en Zopie (2)

Algemeen forum gedeelte
Renate

Koek en Zopie (2)

Berichtdoor Renate » Di Jan 19, 2016 2:18 pm

Koek en Zopie (2)

“Heb je een dubbeltje voor de baanveger mee?” vraagt opoe. “Ja, hoor!” roept Jopie. En een dubbeltje voor zo’n heerlijke koek bij de Koek en Zopie-tent, denkt hij er achter aan!

In Friesland wordt er veel geschaatst. Er zijn bij het schaatsen dan ook veel Koek en Zopie-tenten te vinden. En dat komt goed uit want schaatsen en ijspret, met of zonder zopie, maakt hongerig!

Afbeelding
Andreas Schelfhout, Winterlandschap, 1849

Keallepoaten

Het is dan ook Friese koek die de Koek en Zopie-tenten van oorsprong verkopen. ‘Keallepoaten’ worden ze genoemd. Vertaald: ‘kalverpoten’ omdat de vorm van de koek lijkt op een kalverpoot. Het is een heerlijke zachte maar stevige koek van bijna 30 cm. lang. Hij smaakt lekker kruidig met een boventoon van anijs. Deze taaiachtige koek stilt stevige trek! En door z’n vorm kon je hem makkelijk in je hand houden tijdens het schaatsen ook al droeg je wanten!

De inwoners van Joure worden in de Friese volksmond ook wel Keallepoaten (Jouster keallepoaten) genoemd. Niemand weet precies waarom. Wellicht omdat deze mensen zo taai waren? Wie het weet mag het zeggen!

De Keallepoat wordt als ‘stroopkoek’ gekenmerkt. Wat ik heel bijzonder vind omdat het recept geen druppel stroop bevat!

Wil je ook eens heerlijke Keallepoaten proeven? Probeer dan dit recept!

Keallepoat

Afbeelding

Ingrediënten

· 100 gram suiker
· 275 gram honing
· 1/2 liter water
· 350 gram roggebloem
· 50 gram basterdsuiker
· 1 eetlepel koekkruiden
· 1 theelepel gemalen anijs
· 2 theelepels bakpoeder
· olie om te bestrijken

Bereidingswijze

Verhit al roerend de suiker met 200 gram van de honing en het water in een pannetje tot alle suiker is opgelost.
Laat de vloeistof één keer omhoog komen.
Zeef de roggebloem en spatel het door het honingmengsel.
Laat de massa snel afkoelen.
De afgekoelde massa een nacht in de koelkast laten rusten.
De volgende dag de basterdsuiker, de overgebleven 75 gram honing en de kruiden toevoegen.
Kneed alles tot een soepel deeg dat van de kom loslaat.
Op het laatst het bakpoeder erdoor kneden.
Het deeg in vier gelijke stukken verdelen.
Deze tot een stevige bol vormen en ze uitrollen tot een smalle lap met een lengte van 25 tot 30 cm.
De lap van twee kanten dubbel vouwen, zodat er midden bovenop een naad ontstaat.
De lappen op een ingevette bakplaat leggen en met olie bestrijken.
De naad met de vingers iets indrukken.
Bak ze in de hete oven op 200 C in 15 tot 20 minuten gaar en mooi bruin.
Laat de Keallepoaten op een rooster uitdampen.

Dat wordt lekker smullen!
Afbeelding

Alie M

Re: Koek en Zopie (2)

Berichtdoor Alie M » Di Jan 19, 2016 2:51 pm

bijna plagiaat hahaha
“Heb je een dubbeltje voor de baanveger mee?” vraagt opoe. “Ja, hoor!” roept Jopie.
En een dubbeltje voor zo’n heerlijke koek bij de Koek en Zopie-tent, denkt hij er achter aan!

Renate van welk jaar is dit boek?
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Di Jan 19, 2016 3:08 pm

Alie M schreef:bijna plagiaat hahaha
“Heb je een dubbeltje voor de baanveger mee?” vraagt opoe. “Ja, hoor!” roept Jopie.
En een dubbeltje voor zo’n heerlijke koek bij de Koek en Zopie-tent, denkt hij er achter aan!

Renate van welk jaar is dit boek?

Plagiaat? Mijn verhalen berusten altijd op waarheid! 8-)
Jopie is mijn vader vlak na de oorlog die schaatste in het Oude Hof in Bergen! En opoe riep dat niet voor niks want als je niet betaalde dan gooide de baanveger de bezem voor je voeten, zei ze. Je weet wel zo'n heksenbezem! En opoe kon het weten want die had tijdens het schaatsen haar pols gebroken op het ijs... :lol:
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Di Jan 19, 2016 4:45 pm

Dus mijn boek komt van na de oorlog, ik heb er drie delen van , t is echt een ouderwets boek, maar smullen :lol:
zo van als je stroop op de boterham hebt mag je geen margarine en ze moest werken met 13, enz enz
Afbeelding

Renate

Berichtdoor Renate » Di Jan 19, 2016 5:20 pm

Alie M schreef:Dus mijn boek komt van na de oorlog, ik heb er drie delen van , t is echt een ouderwets boek, maar smullen :lol:
zo van als je stroop op de boterham hebt mag je geen margarine en ze moest werken met 13, enz enz

Heerlijk zo'n boek! Om helemaal bij weg te kruipen! :D
Afbeelding

mama-inge

Berichtdoor mama-inge » Di Jan 19, 2016 5:23 pm

Ik ga mijn schaatsen opzoeken.
Van deze verhaaltjes krijg ik zin om even langs zo'n koek en zopie tentje te gaan.

Renate

Berichtdoor Renate » Di Jan 19, 2016 5:32 pm

mama-inge schreef:Ik ga mijn schaatsen opzoeken.
Van deze verhaaltjes krijg ik zin om even langs zo'n koek en zopie tentje te gaan.

Had jij geen Fries bloed, Inge? Weet jij waarom ze de mensen uit Joure 'Jouster Keallepoaten' noemen? :D
Afbeelding

mama-inge

Berichtdoor mama-inge » Di Jan 19, 2016 5:37 pm

Renate schreef:
mama-inge schreef:Ik ga mijn schaatsen opzoeken.

Had jij geen Fries bloed, Inge? Weet jij waarom ze de mensen uit Joure 'Jouster Keallepoaten' noemen? :D

Ik ben een echte fries inderdaad.
Maar nee dat weet ik dus niet.

Terug naar “Algemeen”