Licht in de duisternis

Algemeen forum gedeelte
Renate

Licht in de duisternis

Berichtdoor Renate » Ma Okt 12, 2015 2:53 pm

Afbeelding

Licht in de duisternis

De herfst is in volle gang en het is al weer vroeg donker in de avond. Het is belangrijk dat iedereen in het verkeer goede verlichting heeft. Alles draait om zien en gezien worden. Tijd om deze kwestie eens nader te belichten.

Auto/motor

Hoewel we met autorijles geleerd hebben om voor elk ritje de verlichting van het voertuig te controleren doen we dat bijna nooit. Dat is jammer want dat enkele minuutje check-up scheelt veel ergernis en gevaarlijke situaties in het verkeer. Je kunt je voorstellen dat als een licht defect is dat een medeweggebruiker denkt dat er een motorrijder aankomt en zo mogelijk gebruik maakt van de gewaande ruimte. Dat kan zomaar helemaal verkeerd aflopen!

Voor motorrijders is het zeker zaak om de verlichting dag en nacht op orde te hebben. Een motor heeft veelal maar één voor- en achterlicht. Als een van deze defect is zie je de motorrijder dus niet! Te weten: bij een motorrijder begint de kreukelzone bij het lichaam! Checken is dus van lijfsbehoud!

Ook viezigheid of oude lampen kunnen de lichtopbrengst danig verminderen. Zorg dus altijd voor schone lichten en verwijder ook eventueel het sneeuw en ijs van de lampen.

Afbeelding

Ook vormen de zogeheten dagrijlichten een valkuil. Dit zijn lichten die je zelf aan kunt zetten of automatisch aangaan als het wat donkerder weer wordt. Deze hebben echter niet de lichtopbrengst die voor het dimlicht gewenst is. Als de dagrijlichten zijn ingeschakeld vergeet de bestuurder het gewone dimlicht vaak aan te zetten.

Voor auto en motorverlichting zijn standaardlampen met een minimale lichtopbrengst in de handel zodat de lichtopbrengst meestal goed is. Mits goed afgesteld natuurlijk.

(Elektrische) fiets

Op de fiets lijkt het lastiger om een deugdelijke verlichting te voeren. Dynamo’s en draadjes naar het achterlicht zijn uit de tijd. Lichten met batterijen zitten er tegenwoordig op de fiets. Echter naarmate de batterijen leeg raken vermindert de lichtopbrengst. Batterij op = licht op!

Omdat je als fietser langzaam in het verkeer bent heb je vaak last van achteroprijdend verkeer. Zonder achterlicht wordt je nauwelijks gezien. En van voor ook niet. Als achteroprijdend verkeer jou als fietser beschijnt steek je juist donkerder af voor het tegemoetkomende verkeer!
Check dus regelmatig of je licht het nog wel doet. Oók die van je kinderen!

Ook voor de fiets zou, net als voor auto en motor, een verplichte standaard lichtopbrengst moeten gelden. Voor de elektrische fiets zou deze dan net iets groter moeten zijn omdat deze ook sneller beweegt in het verkeer. Een goede lichtopbrengst is belangrijk om goed gezien te worden.

Er zijn lichtjes in de handel die zo weinig licht geven dat ze alleen de prent van oom agent kunnen afwenden onder het mom van “ik heb toch licht?”
Er zijn lichtjes in omloop die niet meer licht geven dan de stand-by van de DVD-speler. Deze lichtjes worden dan ook niet verkeersveilig bevonden. In ieder geval niet door mij!

Afbeelding

Brommer/scooter

Ook als brommer of bromscooter wil je goed gezien worden in het verkeer. De lichtopbrengst van een brommer of scooter moet meer zijn dan de lichtopbrengst van de fietser of de elektrische fietser. Omdat je harder rijdt moet het overige verkeer je eerder opmerken om rekening met je te kunnen houden. Zorg daarom voor een goede voor- en achterverlichting zodat iedereen je op tijd ziet aankomen.
Geef het verkeer ook de gelegenheid om je op te merken door bijvoorbeeld kruispunten en rotondes rustig te benaderen. Dat geldt ook voor de elektrische fiets overigens.

Voetganger/hardloper

De voetganger hoeft volgens de verkeersregels geen verlichting te dragen. Maar het mag wel! Als voetganger ben je de langzaamste schakel in het verkeer. Zonder licht ben je altijd de laatste die wordt opgemerkt. Als je wilt oversteken op een zebrapad heb je ook in donker voorrang. Alleen als ze je niet opmerken kun je maar beter even wachten. Daarom is het ook voor voetgangers belangrijk om gezien te worden. Je kunt verlichte armbanden dragen en/of een reflecterend jasje. Geef ook je hondje een verlichte halsband zodat het verkeer ziet dat je niet alleen loopt!
Voor hardlopers geld hetzelfde. Maar omdat hardloper sneller gaan dan gewone voetgangers is het van belang dat ze ook meer lichtopbrengst hebben. Draag verlichte banden om je armen en benen/voeten en ook een reflecterend hesje.

Als we met z’n allen zorgen dat onze verlichting in ieder geval op orde is dan kunnen we met een ‘verlicht gemoed’ de herfst en de winter door!

Afbeelding

Erger jij je wel eens aan verkeer dat geen goede verlichting heeft?
Is jouw verlichting altijd op orde?
Check jij je verlichting van de auto regelmatig?
Draag jij als wandelaar in het donker verlichting? En je hondje?
Afbeelding

ons Ien

Re: Licht in de duisternis

Berichtdoor ons Ien » Ma Okt 12, 2015 3:02 pm

ik zie hier hardlopers langs komen in het donker-wordend-buitengebied>levensgevaarlijk. Ook 's morgens zijn er van die gekken.
geluk is geloven in geluk

Renate

Berichtdoor Renate » Ma Okt 12, 2015 3:30 pm

ons Ien schreef:ik zie hier hardlopers langs komen in het donker-wordend-buitengebied>levensgevaarlijk. Ook 's morgens zijn er van die gekken.

Ja, goede verlichting is echt van levensbelang! 8-)

Ikzelf vind het juist leuk om met verlichting te lopen! :D
Afbeelding

mama-inge

Berichtdoor mama-inge » Ma Okt 12, 2015 3:37 pm

Als ik 's avonds met cisco te wandelen ga, dan zorg ik voor licht.
Heb dan altijd een zaklamp bij me, zodat ik gezien word door het overige verkeer.

Het achterlicht van mijn fiets doet het niet goed, moet een nieuw batterijtje in.
Maar als ik dat soort dingen weet, dan fiets ik bewust niet in het donker tot het gerepareerd is, maar zorg dat ik voor het donker thuis ben.

Renate

Berichtdoor Renate » Ma Okt 12, 2015 3:41 pm

mama-inge schreef:Als ik 's avonds met cisco te wandelen ga, dan zorg ik voor licht.
Heb dan altijd een zaklamp bij me, zodat ik gezien word door het overige verkeer.

Het achterlicht van mijn fiets doet het niet goed, moet een nieuw batterijtje in.
Maar als ik dat soort dingen weet, dan fiets ik bewust niet in het donker tot het gerepareerd is, maar zorg dat ik voor het donker thuis ben.

Heeft je hondje een verlicht halsbandje? :)
Afbeelding

ons Ien

Berichtdoor ons Ien » Ma Okt 12, 2015 3:50 pm

want die lopen echt niet altijd in de berm

Renate

Berichtdoor Renate » Ma Okt 12, 2015 3:52 pm

ons Ien schreef:want die lopen echt niet altijd in de berm

Dat klopt! :)
Afbeelding

Alie M

Berichtdoor Alie M » Ma Okt 12, 2015 3:59 pm

Mijn fietsen controleer ik regelmatig,de verlichting doet het,en mijn hondje is wit en aangelijnt,
Afbeelding

ons Ien

Berichtdoor ons Ien » Ma Okt 12, 2015 4:08 pm

weet je Alie, je schrikt je als automobilist wezenloos, ook bij een wit aangelijnd hondje.

mama-inge

Berichtdoor mama-inge » Ma Okt 12, 2015 4:28 pm

Renate schreef:
mama-inge schreef:Als ik 's avonds met cisco te wandelen ga, dan zorg ik voor licht.

Heeft je hondje een verlicht halsbandje? :)

Nee dat heeft ie nog niet, maar zou inderdaad wel heel handig zijn.

grootjegerda

Berichtdoor grootjegerda » Ma Okt 12, 2015 4:33 pm

Renate schreef:
ons Ien schreef:ik zie hier hardlopers langs komen in het donker-wordend-buitengebied>levensgevaarlijk. Ook 's morgens zijn er van die gekken.

Ja, goede verlichting is echt van levensbelang! 8-)

Ikzelf vind het juist leuk om met verlichting te lopen! :D

Renate je bent echt een helder lichtje :lol:

wild flower

Berichtdoor wild flower » Ma Okt 12, 2015 5:54 pm

Toch vind ik het wel wat hebben , dat donkere :lol:
Ik heb altijd licht aan op fiets en de hond van mijn dochter heeft een bandje met lichtjes om 's avonds .
Hardlopen doe ik niet ;)
Afbeelding

Terug naar “Algemeen”